Facebook и премиерът на Нова Зеландия са най-новите привърженици на гъвкавата работа, а много  компании обмислят стратегии за връщане към офиса.  

В четвъртък Facebook заяви, че планира да се насочи към по-отдалечена работна сила като дългосрочна тенденция. Премиерът на Нова Зеландия Джасинда Ардерн тази седмица предложи четиридневна работна седмица, отчасти да засили туризма в страната.  

Тъй като офисите постепенно се отварят след карантината, все повече работодатели търсят нови начини на работа.  

Основателят и главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг вече заяви на персонала, че "агресивно започва работа от дистанция" през юли. Той очаква половината от работната му сила да върши работата си извън офисите на Facebook през следващите пет до 10 години.  

Следват стъпки на други технологични фирми в Силиконовата долина, включително Twitter, които казват, че служителите могат да работят от дома „завинаги“, ако желаят.  

Гъвкавите работни политики подхождат на служителите, които се тревожат да се върнат в офисите, като същевременно предоставят място за дишане на компаниите, докато въвеждат нови мерки за социално дистанциране.

Г-жа Ардерн предложи четиридневна работна седмица, за да помогне за засилване на икономиката и за справяне с баланса между професионалния и личния живот.  

"Чувам много хора да ми подсказват, че трябва да имаме четиридневна работна седмица. В крайна сметка това наистина е между работодатели и служители“, каза Ардерн във видео на живо във Facebook.

Техническите гиганти водят

Техническият гигант Microsoft изпробва четиридневна работна седмица миналата година в Япония, която беше счетена за успешна по отношение на отзивите и производителността на служителите. В него се казва, че сега има „хибридна стратегия на работното място, тъй като работните обекти бавно започват да се отварят“.  

„Работата от дома остава  до октомври за повечето служители“, заяви говорител на Microsoft.

Както работата от  вкъщи, така и по-кратките работни седмици бяха аплодирани от експертите по човешките ресурси като алтернатива на масовото завръщане в офисите.  

"Това би дало и по-добър баланс между професионалния и личния живот на хората, които се нуждаят от него, като студенти на непълно работно време, нови майки, родители, които искат повече време с деца, които се грижат за възрастните хора", казва Алин Абрахам, базиран в Сингапур консултант.  

"Ако след работодателите на Covid-19 се научат как да наемат гъвкаво работници, това би било огромна битка за управление на човешките ресурси", добави тя. Преминаването към дистанционна работа също позволява на компаниите да преосмислят скъпото си офис пространство.

Mastercard заяви, че в момента търси консолидиране на някои от своите офиси, докато Facebook има планове за работа на "хъбове" в САЩ.  

"Post Covid-19, можете да си представите, че много компании намаляват недвижимите си имоти и служителите могат просто да работят от вкъщи. Ще бъде интересно предложение да видите как работодателите могат да се погрижат за групи от хора", каза Адриан Тан от работно място ИТ фирма PeopleStrong ,

 

Новото нормално

Все по-голям списък от бизнес лидери добавят  към работа от дома и по-гъвкави условия за работа, подпомагани от платформи за технологии и видеоконференции като Zoom и Google Meet.

„Тъй като започваме да се връщаме на работните места и намираме нови нормални, алтернативни модели на работа също ще помогнат за намаляване на трафика на пътувания и със мерки за социално дистанциране“, заяви HR консултантката Емили Драйкот-Джоунс.

„Covid накара работодателите да се отдалечат от традиционното мислене, че производителността зависи от определените часове в офис среда“, добави тя.