
Изображението върху Торинската плащеница, смятана дълги години за погребалния саван на Иисус, не е могло да бъде създадено върху човешко тяло. Това сочи ново изследване.
По-вероятно е изображението да е отпечатък от барелефна скулптура, твърди експерт по графика, цитиран от Live Science.
В изследването, публикувано в списание Archaeometry, бразилският 3D дизайнер Сисеро Мораес, специализиран в исторически реконструкции на лица, използва софтуер за моделиране. Той сравнява как платът се драпира върху човешко тяло и как – върху барелефна скулптура.
"Изображението върху Торинската плащеница съответства повече на отпечатък от барелефна матрица. Такава матрица би могла да бъде направена от дърво, камък или метал и пигментирана (или дори нагрята) само в точките на контакт, създавайки наблюдаваното изображение", казва Мораес.
От векове има споровете за автентичността на плащеницата
Плащеницата е известна от XIV век и споровете за нейната автентичност датират от този момент.
Радиовъглеродното датиране, проведено през 1989 г., отнася създаването на плащеницата към периода 1260-1390 г., което затвърждава представата за нея като средновековен артефакт. През този период в европейската история широко се използват барелефни изображения на религиозни фигури – например, резбовани надгробни плочи.
Мораес създава и анализира два цифрови модела. Първият представлява триизмерно човешко тяло, а вторият – барелефно изображение на човешко тяло. След това виртуално "покрива" с плат двата модела, пише megavselena.bg.
Сравнявайки получения виртуален отпечатък върху плата със снимки на плащеницата, той открива, че платът от барелефния модел почти точно съответства на наблюдаваното. В симулацията изображението върху плата се деформира от триизмерното тяло, като става увеличено и изкривено.