Диригентът Йордан Камджалов е роден на 16 октомври 1980 г. в Търговище. Учи дирижиране в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ при проф. Васил Казанджиев, в Музикалната академия „Ханс Айслер“ в Берлин, в Международна академия за диригенти Allianz – Philharmonia, Лондонски филхармоничен оркестър и др. Специализира при диригенти от световна величина.
През 2005–2008 г. е асистент-диригент на филхармоничния хор и оркестъра на Хумболтовия университет, Берлин, и асистент към катедра „Дирижиране“ на Hochschule für Musik, Берлин. От 2006 г. е артистичен директор и главен диригент на международния ансамбъл Innorelatio, Берлин. През 2011 г. е избран с пълен консенсус за генерален музикален директор и главен диригент на забележителния културен център Хайделберг измежду над 150 кандидати, с мнението, че е „харизматичен музикант с изключителен талант, който би могъл да убеди всички, въвлечени в артистичните и музикални планове“. През сезон 2012/2013 и 2013/2014 г. той е и главен диригент на операта и филхармонията на Хайделберг и на Schloss Festival Хайделберг. Реализираните в неговия мандат концептуални сезони са най-касовите в историята на операта и оркестъра на града. Прекратява предсрочно договора си на генерален музикален директор, поставяйки като приоритет международната си дейност и творчески визии, но през сезон 2014/2015 г. остава в музикалния живот на Хайделберг като първи гост-диригент.
Йордан Камджалов ще гостува в Пловдив с най-новия си проект - "Мистерия и свобода", на 21 и 22 юни от 20.30 часа на сцената на Античния театър. В проекта на Музикална лаборатория за Човека се включват хор и ансамбъл Genesis Orchestra и талантливата певица Софи Маринова.
- Маестро Камджалов, как се роди идеята за този необикновен концерт, с който гостувате в два последователни дни на Античния театър?
- Идеята за подобни звуково-пространствени спектакли зрее още от създаването на Музикалната лаборатория за Човека преди точно 10 години през 2014 г. Да, права сте това е необикновен концерт и той може да бъде направен само с необикновени хора. Идваме над 100 човека екип, в който участват творци от 6-7 държави. За нас е чест и благодат да имаме правилните хора за правилните творчески задачи.
- Как се спряхте на Софи Маринова, която има фантастичен глас, но твори в съвсем друг жанр?
- Софи Маринова беше липсващото звено и съм много благодарен, че тя се появи в нашия творчески тандем, за да го обогати по начин, по който едва ли някой друг би могъл. Не ме интересува в какви жанрове пее. Винаги са ме интересували душата, сърцето и потенциалът на твореца. Аз съм изследовател на човешкия потенциал.
- Кой беше най-трудният момент в подготовката и в работата със Софи?
- Със Софи няма трудни моменти. Тя е свръхотговорен музикант и човек. Рядко се среща толкова уважителен и съвестен изпълнител – от първата до последната минута на всичките ни репетиции и концерти. Единственото трудно нещо беше съчетаването на изключително натоварените ни графици.
- Какво се крие зад заглавието "Мистерия и свобода"?
- В това заглавие е вложено всичко, което някога ме е интересувало в изкуството – пределна височина, пределна дълбочина, свръхколегиално общуване между хората, свободен дух, дързост за импровизация, професионализъм, отдаденост, докосване на човешката душа, път към катарзис.
- Казвате, че след спектакъла ще се късат дипломи, защо?
- Те започнаха да се късат още преди спектакъла (смее се)… Никоя диплома не може да догони таланта, и никоя диплома не може да обезпечи гениалността, и никоя диплома не може да гарантира любовта, мистерията и свободата между хората. А всичко това мечтаех да бъде постигнато. И то беше достигнато. И всичко това идваме да споделим и с хилядите хора в Античния театър.
- Как се прави изкуство извън клишето и какви рискове крие?
- От векове и хилядолетия всички големи артисти са правили точно това и ако не бяха правили точно това, нямаше и да останат в историята. Няма никакви рискове освен някои от тези с „дипломите“ да ти обясняват глупости, но това е част от играта, в която смелите хора, искат или не искат, са обречени да участват.
- Вече имахте среща с публиката, как реагира тя на спектакъла?
- Многохилядната публика навсякъде досега реагираше точно по начина, заради който изобщо с цялата си отговорност сме тръгнали към хората – трогване, сълзи, прегръдки, танц, вдъхновение, възторг, усмивки, благодарност.
- Какво ще бъде бъдещето му - ще продължите ли да пътувате?
- Веднага се появиха покани и за много други градове в България, както й за европейски страни и Америка. Не обещаваме, че ще можем да поемем тези ангажименти. Нека всички се възползват от възможността да потънат в мистерията и свободата през призмата на музиката сега - до края на този месец.
Още от категорията