Празник на модерното в най-въздействащия му и хуманен облик ще бъде 12-ото издание на Международния фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия” от 30 май до 6 юни в Пловдив. Форумът ще предложи изключително интересна селекция от 10 проекта, избрани сред над 600 заявки за участие от цял свят, пише PlovdivTime.
През всичките години ни е водила философията за хуманен подбор на спектаклите, защото деструкцията в съвременното изкуство е налице. Не изневеряваме на тази посока и в тазгодишното издание на „Черната кутия”, разказа организаторът на фестивала Недялко Славов.
Откриването на форума е на 30 май от 19 часа в Камерната зала на театъра с премиерния спектакъл „ Наемателят” на Пловдивската драма. В следващите седем фестивални дни в програмата са включени творбите на артисти от 9 държави.
„Наемателят” на професора по режисура Матяж Зупанчич, многократен носител на най-голямата театрална награда в Словения – Грумовата, е в спектакъл в духа на мистерията. Режисьор е Александра Петрова. Участват Добрин Досев, Тодор Дърлянов, Радина Думанян и Димитър Банчев.
На следващия ден – 31 май, отново в Камерната зала на театъра, започва и международната програма на феста с „Триптих на интимността” на италианската трупа Cie Twain physical dance theatre. Спектакълът е носител на Награда за най-добра хореография на CortoinDanza Festival 2011 – Cagliari, и е финалист на Kilowatt Festival 2013. Зад проекта стоят режисьорът Лоредана Парела и артистите Елиза Мелис и Йорис Петрило. “Romanza – Триптих на интимността” е спектакъл - път, който се разтапя като антидот на нещастливите времена, в които живеем, за да съживи заспалия импулс на страстта, където любовта и болката стават емоции, изразени чрез крехките закони на нашите тела. Спектакълът е съставен от три части : "Angeli e Insetti", "Riflesso" и "Féroce présence". Гостувал е на над 30 фестивала в Италия, разказа артистичният директор и селекционер на „Черната кутия” Слава Младенова.
На 1 юни от 17 часа в Драматичния театър ще има творческа среща с един от най-забележителните съвременни български режисьори - Диана Добрева. В 19 часа Zoom зоната на Драмата ще се превърне в сцена на младите.
Не изневеряваме на традицията да подадем ръка на талантите от Национална гимназия за сценични и екранни изкуства. Те ще представят спектакъла „Първи стъпки в пантомимата“, който е дело на танцовия и пантомимен педагог Гурам Биркадзе и неговите ученици. Представлението се състои от няколко етюда, обединени от универсалния език на това древно и дълбоко изкуство, и вдъхновени от прочита на младостта, разказва Слава Младенова.
Две поредни фестивални вечери – на 4 и 5 юни, ще се превърнат в празник на танца. В понеделник – 4 юни, от 19 ч. в Камерната зала публиката ще се наслади на украинката Алина Сокулска и нейният „What Is Jazz? / The Way We Play”. Признат джаз танцов артист, хореограф, изпълнител, инструктор и изследовател, тя пътя си като солист танцьор още от най-ранна възраст, придобивайки опит и знания в много танцови стилове и култури. Джаз танцът се превръща в основната й страст и за момента е една от танцьорите в танцовата общност, разработила собствен танцов език . Спектакълът е представян на: Rock That Swing (Мюнхен); Paris Jazz Roots (Париж); Evolution Solo Weekend (Санкт Петербург); Brothers-In-Jazz (Мадрид); Barcelona Jazz Weekender (Барселона); Moscow Christmas Swing Dance Camp (Москва).
След Алина Сокулска на сцената ще излезе израелката Лиор Лазаров, за да представи спектакъла си „I saw a fish in the river (it had some of you in it)”. Тя е започва професионално си танцово обучение в MASPA Ga'aton и по-късно следва в Йерусалимската академия за музика и танци. В последните години е базирана в Унгария, където продължава кариерата си като изследовател на движението. В своите проекти Лиор си сътрудничи с артисти от различни дисциплини, изследващи граничната точка между физическото тяло в определено пространство. Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на посолство на Израел в България.
Третото танцово представление на 4 юни е „Sardine” на американската трупа „Autumn Eckman Dance”. Танцовото дуо изследва начините, по които взаимодействията между хората формират дълбоки взаимоотношения, които както физически така и метафорично се настроени чрез синхронно движение.
Компания „Autumn Eckman Dance” създава спектаклите си чрез интегриран подход към широка гама от съвременни танцови езици и тялото в живия момент. Показвайки открито своите истории сякаш чрез фотографски обектив базиран върху тялото на танцуващия, всеки техен проект има за цел да добие по-задълбочено разбиране на социалните, културните и политическите тъкани на хореографията, както и начините, по които танцът укрепва връзките между нас. Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на Посолство на САЩ в България.
На 5 юни програмата включва още няколко изключително любопитни танцови представления. Танцовата вечер започва в 19 часа с „In Light of Those You Love” на английската трупа „Retrospect Dance Theatre”. Спектакълът разпръсва светлина върху тъмните въпроси, които измъчват сърцето. Retrospect Dance Theatre кани публиката в дома на Катрин и Том Хийт, двойка, застинала в постоянно сковано състояние, там, където в техния изкривен ад от манипулации се размиват линиите между мечтите и реалността. Колко може да понесе един човек? Откъсната от обществото и потъваща в нарастваща лудост, двойката се бори да намери смисъл в любовта и се превива в омраза - както един към друг, така и към живота, който живеят. Какво е определението за лудост?
Спектакълът е представян на 31 International Wettbewurb fur Choreographie Hannover 2017, FLUX International Dance Festival 2017, Rotterdamse Schuwberg – Ротердам, Pitch 2017 - The Point – Ийстлей, Dance Proms - The Royal Albert Hall – Лондон, Resolution 2018 - The Place Theatre – Лондон и SCRATCH, Norden Farm Centre for the Arts, Мейдънхед.
Танцовата програма закрива корейката Лий Юнг Ин, която ще представи своя проект „Skins”.
Лий гостува у нас не за първи път, след като танцува в авторитетния фестивал Варненско лято миналата година.
„Skins” е дълбоко личен спектакъл, инспириран от сложните ежедневни усещания до истеричните чувства. Неволен непосредстен контакт, моментно неудобство, и вдървени сетива като резултат от това усещане. Може ли танцът да изрази периферната нервност?
Закриването на 12-ото издание на „Черната кутия” е със спектакъла „Kaffeeklatsch” на чешката театрална компания „Holektiv”. То е на 6 юни от 19 часа в Камерната зала на театъра.
Терминът "Kaffeeklatsch" означава клюки по време на кафе, възниква през първата половина на 19. век. В онези дни жените не са допускани в обществените кафенета и затова започнат да се срещат по къщите си, където пият кафе и си говорят. Мъжете започват да наричат този нов обичай - Kaffeeklatsch.
В рамките на фестивала ще има и едно специално събитие – от 31 май до 6 юни в Пловдив ще работи малтийският хореограф Ренцо Спитери. Заедно с пловдивски хореографи и танцьори той ще подготви спектакъл. Той ще бъде заснет и по-късно представен на публиката.
Партньори на 12-ото фестивално издание са Министерство на културата, Община Пловдив, Посолството на Израел, Посолството на САЩ, Италианският културен институт, Почетно консулство на Чехия, Драматичен театър – Пловдив, Националната гимназия за сценични и екранни изкуства и Фондация „Пловдив 2019“. Фестивалът е част от Календара на културните събития на Пловдив за 2018 г.