Първата национална конференция по симулационно обучение в медицината с чуждо участие, ще се проведе в Медицински университет-Пловдив от 14 до 16 декември. Тя ще утвърди водещата роля на Медицинския Симулационен Тренировъчен Център и ще се демонстрира възможностите му за провеждане на практически и теоретични занятия в областта на високоспециализираните дейности в медицината.
„Конференцията е знакова, защото е първата по рода си в страната и защото програмата на конференцията е синопсис на концепциите, проблемите и визията в тази област”, заяви ректорът на МУ-Пловдив чл.-кор. проф. д-р Стефан Костянев.
По думите му, симулационните тренировъчни центрове в медицината са съвременно решение за намаляване на лекарските грешки.
Програмата на националната конференция засяга най-актуалните проблеми на симулационните модели в медицинското образование, като в същото време е наситена с демонстрации и практически занимания. Един от симпозиумите е посветен на лекарски грешки, другият – оценка на стреса при извършването на различни хирургични дейности. Така реално ще се оцени ползата от модерните технологии. Центърът ще поема желаещи да се обучават, не само от страната, но и чужбина.
Медицинския Симулационен Тренировъчен Център в МУ-Пловдив е единственият комплексен обучителен център за медицински специалисти в страната с възможности за интерактивно медицинско обучение по най-високи международни стандарти.
В него се използват високотехнологични манекени за моделиране на симптоми, състояния и заболявания от различни области на медицината, както и най-новите лапароскопски, артроскопски и ендоскопски симулатори за виртуална реалност.
„Центърът е поглед към третото десетилетие на 21 век и дава възможност дигитално да се следват иновациите в обучението по хирургия”, заяви директорът на центъра доц. д-р Благой Маринов.
В рамките на конференцията ще има демонстрации, срещи с лектори от страната и чужбина, представяне на иновативни технологии.
В симулационния център са събрани всички иновации и модерни средства за обучение в медицината. Той ще въведе както студентите, така и специализантите в сферата на високотехнологичната медицина, чрез използване на 3D симулатори за виртуална реалност и кибернетични манекени, преди да започнат работа с пациентите. Целта е да се изградят базисни умения, които да позволят продължаване на практическото обучение в реална обстановка при минимизиране на риска за пациентите. С манекените обучаващите се ще могат да грешат и да се учат от грешките, за да ги избягват в последствие.
В симулаторите дори има сценарии, които поставят обучаващите се в „критични” ситуации и се прави оценка на предприетите действия. Всяко обучение завършва с разбор (дебрифинг), по време на който се прави анализ на действията на обучаващите се, на навременността и адекватността.
Симулационният център разполага с 10 зали, като има възможност да се симулират различни спешни състояния, например травми – откъснат крайник, пневмоторакс, обструкция на горните дихателни пътища. На монитор излизат жизнените показатели и ако студентът не направи правилно необходимата манипулация, тези показатели се влошават. Манекените са направени така, че могат да се вкарват дори лекарства, а на екрана се наблюдават реакциите от страна на организма.
Ако се инжектира неправилен медикамент, манекенът може дори да „умрe”. Центърът разполага с ендоваскуларен симулатор. При него специализантите придобиват умения за катетеризация на съдовете и извършването на редица диагностични и терапевтични процедури не само в областта на кардиологията, но също така и в неврологията, неврохирургията и съдовата хирургия. Има зала за ендоскопски процедури в гастроентерологията – гастро- и колоноскопия, пулмологията – бронхоскопия, лапароскопска хирургия или т.нар. „безкръвни операции” от последно поколение, които могат да се използват за обучение на специалисти по „обща хирургия”, „урология”, „гръдна хирургия”, „акушерство и гинекология”. Всичко се симулира като в реални условия. Другите симулатори са за бебета и по-големи деца, както и за бременни жени. Центърът разполага с две аудитории за по 100 души, в които може едновременно да бъдат предавани упражненията за симулация, така че по-широка група от обучаващи се да проследи процеса, да дискутира с ментор, да задава въпроси и да се коментира ситуацията.