Майсторът потапя листа във пълната с вода правоъгълна тава и приканва учениците:
„Бройте до десет, за да стане вълшебството“. След малко пъстрата рисунка е готова, следва мощен възглас „Уау!“ и творбата попада в ръцете на поредното щастливо хлапе. Старинното изкуство на рисуването с вода бе демонстрирано от доц. Шемседдин Зия Даглъ в Пловдив, съобщава PlovdivTime.bg
Даглъ е университетски преподавател в специалността „Графика“ във Факултета по „Изящни изкуства“ при Анталския университет „Акдениз“. Художникът пристигна в Пловдив по покана на дипломатическата мисия, за да потопи ценителите в магията на рисуването върху вода или ебру.
Наименованието идва от "аб-ру", което на средноазиатски турски диалект означава водна повърхност. Предполага се, че това изкуство е възникнало през 9-ти век в Тюркистан. Най-старото запазено Ебру е от 1554 г.
В миналото ебру е намирало място в много ограничени сфери и се използвало за рисуване само върху хартия. В миналото ебру се е използвало за украса на листовете, които са служели за официална кореспонденция и като защита против фалшифициране.
В периода на Османската империя се е смятало за сериозен занаят и изтънчен вид изкуство, а владеещите го са се радвали на особена почит. В началото на XX век се е смятало за почти изчезнало изкуство. Някои съвременни духовни учители го използват и като техника за медитация.
Даглъ обяснява, че за разлика от рисуването с четка, при водата крайният резултат далеч не е сигурен. „Много зависи от стайната температура, движението на въздушните маси и други неща“, посочва той.
Технологията на ебру на пръв поглед не е сложна – очертава се с въглен върху лист рисунката, след което се подготвя водната повърхност. Боите се нахвърлят с четка, след това се доизкусуряват с метално шило и железен гребен. Всъщност винаги, когато някой майстор ни показва изкуството, отстрани изглежда лесно.
На практика обаче чудните съчетания и фигури са изключително трудни да създаване, както може да се види от изложбата. Демонстрацията по ебру бе посетена и от турския консул в Пловдив Хюсейин Ергани, който също бе дарен с приказна водна рисунка.
Още от категорията
Министърът на културата не е разписвал плащания към Смолянския и Родопския театри