Пловдивският куклен театър е домакин на творческа лаборатория, организирана от Сдружение „Двама са малко – трима са много“: „Граница” - съвременните технологии в кукления театър“ от 1 до 10 юли. В този период артисти от областта на кукления театър, съвместно със специалисти по дигитални технологии експериментират с видео технологии и мултимедия, роботика, 3D мапинг, звуков и светлинен дизайн, VR. В центъра на тези търсения е куклата като основно изразно средство в кукления театър и задачата да се изследва синтезът между нея и дигиталния свят. Целта е да се изследват допирните точки между технологиите и кукленото изкуство и къде те се разминават.
Кога сценичното изкуство спира да бъде такова, заради доминацията на технологията и кога технологиите обогатяват неговия език и изразни средства, без да се губи спецификата на кукления театър. Ще се опитаме да разберем дали технологиите ограничават въображението и фантазията или напротив – позволяват им да достигнат неподозирани светове и мащаби.
Лабораторията се осъществява с финансовата подкрепа на НФК и е част от програмата на Пловдив – европейска столица на културата 2019.
Художествени ръководители на лабораторията са Евелина Кьосовска и Веселин Бойдев. Творчески и дигитален екип включва Ивайло Николов - сценограф, Илияна Кънчева – сценография и холограма, Петко Танчев – 3D мапинг и видео дизайн, Ивелин Матеев - композитор. Участници в лабораторията са Rubecula –VR технологии - Любомира Костова и Калоян Николов, Technokrati – роботика и прорамиране – Филип Дворски , Robotev - роботика и прорамиране. В процеса на работа активна част са и актьорите Велизар Евтимов, Венцеслав Димитров, Даниела Русева, Димитър Николов – Шаблата, Евдокия Енчева, Елин Стоянова, Ивелин Николов, Михаела Андонова, Наталия Василева, Румен Караманов, Соня Ботева.
Показ на резултатите от лабораторията ще се проведе на 10 юли от 19 часа на сцената на Кукления театър. Безплатни талони за събитието можете да вземете на касата на театъра.
Повече за екипа:
Ева Кьосовска завършва актьорско майсторство в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов” през 1999 г., в класа на проф. Дора Рускова, след което се дипломира и като режисьор в класа на проф. Славчо Маленов. Режисьор на куклени представления, които и до днес взимат участие на редица международни фестивали в страната и чужбина. Председател на СНЦ "МКТФ "Двама са малко, трима са много". Става част от екипа на ДКТ Пловдив през 1999г.
Веселин Бойдев завършва режисура за куклен театър в НАТФИЗ ”Кръстьо Сарафов” в класа на проф. Славчо Маленов и кино и телевизионна режисура при акад. Людмил Стайков. Автор и режисьор на редица куклени представления, представяни на национални и международни фестивали. Член на Съюз на Българските Артисти, UNIMA, ТЕАТЪРАУТОР. Носител на награда „Икар“ за най-добър куклен спектакъл за „Парченцето“ през 2018 година. Част от екипа на ДКТ Пловдив става през 2000г.
Ивайло Николов завършва НАТФИЗ "Кр. Сарафов", специалност Сценография за куклен театър при проф. Майя Петрова. Има реализирани над 40 постановки за куклен и драматичен театър в България, Сърбия и Босна и Херцеговина, голяма част от които в съавторство с Ива Гикова. Носител на национални награди и номинации за сценография, сред които награда Икар 2017 за куклен спектакъл за "Джелсомино в страната на лъжците" ДКТ Стара Загора, номинации Аскеер 2016 за сценография и костюмография за "Кавказкият тебеширен кръг" ДТ Варна и др.
Илияна Кънчева живее и работи в София. През 2010г. се дипломира в специалност „Сценография“, а през 2014г. завършва магистърската програма „Дигитални Изкуства“ в Националната Художествена Академия в София. Работи в сферата на театъра и експериментира с фотография, видео арт и инсталации. В периода 2013-2014г. нейни експериментални филми са селектирани за участие на фестивали във Варна, Пловдив, Сърбия, Гърция, Белгия и Германия. Има три самостоятелни изложби в София и участва в множество групови в България и чужбина. През февруари 2017 е поканена да участва на арт панаира „JustMAD8” в Мадрид, Испания, където печели едномесечен творчески престой към фондация „Arts Connection” в Маями, САЩ. През юли 2019 взима участие в проекта за намеси в градската среда „Усещане за град“, по инициатива на Български фонд за жените и куриран от “The Fridge”, част от Европейска столица на културата – Пловдив 2019. През 2022 печели наградата „Икар“ на Съюза на артистите в България за сценография.
Петко Танчев е роден през 1985 г. в Пловдив, България. През 2010 се дипломира като магистър по сценография в Национална художествена академия, София, а по-късно продължава обучението си като докторант в специалност „Дигитални изкуства“. От 2016 преподава дисциплината „Инструменти за визуално програмиране“ в същата специалност. Съосновател е на аудиовизуален колектив „Мелформатор“ и студио Senselab. През 2020 започва работа като сценограф в Държавна опера Пловдив.
Петко Танчев е визуален артист, който използва софтуерни системи и медийно съдържание. Неговата професионална дейност включва редица авторски инсталации за национални и международни фестивали, дигитални пърформанси, сценографски проекти, мапинг прожекции, видео арт произведения, интерактивни дизайни в областта на сценичните изкуства и рекламната индустрия. През 2009 работи по представлението „Четири стаи“ в Театър София, удостоено с две награди Икар в категориите „Сценография“ и „Майсторско техническо осъществяване“. От 2016 е куратор на модула за дигитални изкуства Creative Media Lab, част от програмата на фестивал „НОЩ/ Пловдив“. През 2018 и 2019 създава сценографията и видео дизайна на оперните спектакли „Мадам Бътърфлай“ и „Огънят/ Празникът“, за които е удостоен с награди Пловдив.
Ивелин Матеев/Think Aloud е завършил висшето си образование по Музикални Технологии във Великобритания. Част от модулите, които е изучавал в University of South Wales са: Audio Engineering, Music Production, Analogue & Digital Recordings, Synthesis & Computer Based Audio, Acoustics и др. През последните 2 години фокусът му е основно върху преподавателската дейност, като вече е обучил над 100 студента. Освен това, Ивелин е Mixing & Mastering инженер и е бил продуцент на артисти занимаващи се с акустична и електронна музика. Той твори мелодично техно и е част от триото BORNE ALOFT, с което е дебютирал за лейбъла на Maceo Plex – Ellum. Музиката на триото е подкрепяна от артисти като Tale Of Us, Nicole Moudaber, Raxon, Kevin De Vries, Konstantin Sibold, Marc Romboy, Jamie Jones и др. През 2022 Ивелин стартира и networking общество за музиканти от разнороден произход наречено “Think Aloud Musicians”.
Rubecula team начело с Любомира Костова и Калоян Николов е продуцентска компания, развиваща се в областта на дигиталните и видео технологии, VR технологиите. Компанията от няколко години организира единствения в България фестивал за VR технологии VRLabBG. През 2019 компанията създава 360 градусово видео за представяне на българската експозиция на квадриеналето в Прага – един от големите европейски форуми за сценография и дизайн. Компанията продуцира и различни сценични събития – кукления спектакъл „Дъщерята на самурая” реж. Л.Костова, мултимедийния проект – серия от флашмоб събития в София „Жеснките гласове на България” и др. Сред основателите на компанията и наши лектори и ментори за обучение с VR технологии са Любомира Костова и Калоян Николов.
Technokrati е млада компания, която се развива в областта на науката, образованието и технологиите. Създаваме и развиваме авторски учебни програми за деца и учители, които развиват познания в областта на роботиката, програмирането, науките. Програмата ни включва поредица от теми (наука, технологии и изкуства), вплетени в основата на т.нар. STEM (science/наука; technology/технологии; engineering/инженерство; math/математика) системата е в основата на нашата образователна стратегия. Създаваме среда, в която да подкрепим децата да открият различните герои в себе си – оратора, практика, откривателя, без да забравяме да се забавляваме, вдъхновяваме и напредваме заедно. Този подход дава на децата възможност да приложат наученото практически и да видят взаимовръзката между отделните предмети. Програмите ни са с фокус върху: роботика и програмиране; зелена енергия; 3D принтиране и моделиране.
В проекта „Съвременните технологии и кукления театър” ще се опитаме да превърнем роботите и технологиите в кукли, чрез които да изградим сценично произведение по всички правила на сценичните изкуства. Разликата е,че вместо с конец, нашите кукли ще бъдат манипулирани чрез таблет или компютър. Възможно ли е една дигитално манипулирана кукла да има същите възможности и въздействие като класическата кукла в кукления театър – това ще се опитаме да разберем със специалистите по роботика и програмиране. Филип Дворски ще бъде наш лектор и обучител в това технологично приключение.
Robotev има за цел да направи хоби роботиката и създаването на интерактивни предмети и среди възможно най-достъпни. Затова предлагаме както необходимите продукти и компоненти така и полезна литература, информация и помагала. Тази цел е свързана и с популяризирането на роботиката и новите медии в България и разкриването им за все по-широки кръгове от хора.
Вярваме, че микроконтролерите, датчиците и задвижващите механизми могат да са неизчерпаем източник на забавление и, че няма правилен и грешен начин за тяхното комбиниране. Също така смятаме, че технологиите и изкуството могат пълноценно да се допълват.
Бидейки първите, които споделят своите проекти и знание искаме да насърчим и подкрепим създаването на общество от ентусиасти, които да споделят опит, да си помагат един на друг и да стимулират развитието на всички членове.
За целите на лабораторията, Роботев ще изработи две кукли, които са почти изцяло механизирани и се управляват посредством технологии. Чрез специализиран хардуер и софтуер, но и чрез своите фантазия и въображение, артистите от театъра ще накарат куклите да изразят най-чисти и дълбоки човешки емоции.
Още от категорията
Режисьорът Веселка Кунчева и началото на пътя към успеха