Въпреки че живеем във време на информационно пренасищане, данните показват, че българите – и възрастни, и деца, четат все по-малко. Поне в традиционния смисъл на думата. Това подчертава в навечерието на 1 юни Валентина Стоева, ръководител на фондация „Детски книги“, съпредседател на Европейската мрежа за четене EURead и носител на отличията „Посланик на библиотеките“ и „Рицар на книгата“.

„Непрекъснато четем, особено онлайн. Въпросът е какво четем, дали това са дълги текстове, които развиват мисленето и познанията ни“, заяви пред TrafficNews Стоева.

Особено тревожна е ситуацията с децата. Според нея липсва ясна национална статистика, но международното изследване PISA ясно показва – българските ученици изпитват сериозни затруднения с четенето. Основната причина според Стоева е липсата на достъп до книги. Много училища затварят библиотеките си, за да освободят място за STEM центрове – тенденция, която тя определя като сериозна стратегическа грешка.

„Няма как да правим наука, ако нямаме достъп до знания, а знанията се намират в книгите. Ако искаме децата ни да бъдат подготвени, емоционално интелигентни и способни да допринасят за обществото, трябва да осигурим достъп до книги“, подчертава тя.

Решението, според Валентина Стоева, е просто, но изисква ангажимент - да се осигурят интересни книги, които отговарят на света на децата и им помагат да го разбират. Така ще се подготвят за бъдещето, което вече изисква умения за боравене с технологии и дори с изкуствен интелект.

„Никой не знае какви ще са професиите на бъдещето, но е сигурно, че ще се изисква добра грамотност. А за да я имат, децата трябва да четат. Имаме нужните книги – остава само да положим усилия и да инвестираме в това“, обобщава тя.