На 19-ти ноември 2012 година  пловдивското село Маноле осъмва с вестта за голяма трагедия. 42-годишният Николай Найденов и 16-годишната му приятелка Димитрина загинават при зверска катастрофа на пътя между Рогош и Маноле. Николай бил зад волана на мерцедеса си , Е-класа и пътувал в посока Маноле. Димитрина била на предната седалка. Според заключението на КАТ причината за катастрофата е шофиране с насъобразена с пътните условия скорост. Найденов е изпуснал десен завой и се е забил с мерцедеса в ствола на крайпътен орех.

Той загинава на място, а приятелката му издъхва в линейката на път за болницата. Въпреки голяма разлика във възрастта, Николай и Димитрина живеели заедно. Тийнейджърката била от изключително бедно семейство и открила в лицето на по-големия мъж приятел и закрилник.


Родителите на момичето Пенка и Стоян живеят разделени. Двамата са слабо грамотни, с ментални проблеми и изключително бедни. Комбинацията се оказва печеливша за адвокат, който е превърнал смъртта в занаят. И то изключително печеливш. Две години след смъртта на дъщеря си, Пенка и Стоян разбират, че ДЗИ е изплатило 80 000 лева обезщетение за мъртвото момиче. Но те не са видели нито лев от колосалната за техния стандарт на живот сума. 

Пенка и Стоян обаче не са единствените.  Оказва се, че катастрофите са жестока трагедия , но  и изключително печеливш бизнес. Разследване на TrafficNews.bg установи, че няколко адвокати под тепетата са организирали перфектна схема, от която печелят стотици хиляди, а може би и милиони левове. Срещу един от тях, наследник на уважавана в града фамилия, в момента се води разследване. 

Добре смазаната машина се задейства веднага след произшествието. Чрез свои хора в полицията /по всяка вероятност платени/ , юристите получават информация за катастрофата и съответно за жертвите и тежко пострадалите. След това адвокатите се сдобиват с информация за наследниците на загиналият в произшествието. Следващата стъпка е изпращане на парламентьор, който да им предложи връзка с „много добър и известен адвокат”, който ще им осигури пари. Посредникът хвърля като въдица някаква сума.  

Предлаганата сума е съобразена със социалния статус на потенциалния клиент. Предпочитаната мишена са бедни и неграмотни хора, на които дори през ум не им минава , че застрахователните компании изплащат огромни обезщетения при смърт на пътя. Единственото условие е  автомобилът да има платена застраховка „Гражданска отговорност”.   

Близките на загиналите имат две възможности- или да водят дело срещу компанията или да сключат споразумение. В първия вариант те получават по-голяма сума, но процесът продължава по-дълго. Във втория- обезщетението е между 10 и 20 процента по-малко от това , което присъжда съдът, но за сметка на това парите се изплащат веднага. И двамата случая хората прибягват до услугите на адвокат, тъй като сами трудно биха се договорили с юристите на съответния застраховател.

Излъганите

„Беше минала близо година, когато един мъж дойде при мен и ми предложи работа в някакъв краварник. Аз и приятелят ми бяхме без работа и се съгласих. Мина месец и той се появи отново като каза, че трябва да отидем до Пловдив да подпишем някакви документи. Каза ми да взема смъртния акт на дъщеря ми. Тогава за първи път видях  адвоката. Отидохме при нотариус, там ми показаха някакви документи , а после адвокатът ми хвана пръста , сложи го на индиго и после натисна с него. Аз мога да пиша, но с другата ръка. Не съм неграмотна” разказа за TrafficNews.bg Пенка Ганчева.


По същия сценарий бившият й мъж Стоян Стоянов подписва същите документи. Какви са те- никой не знае. След това никой повече не ги търси. Година по-късно обаче разбират, че ДЗИ е изплатило 80 000 лева за смъртта на Димитрина. Те са приведени в сметката на юриста в Уникредит Булбанк , но почернените родители не са получили нито лев.  „Когато бях при адвоката , той ми даде 2 500 лева, като каза, че това е помощ от държавата” спомня си бащата.

Идентична е и историята на Гина Неделчева. Тя губи сина си Цанко на 23 септември 2010 година. Две години по-късно тя упълномощава същия адвокат да я представлява пред Окръжен съд –Пловдив. След това връзката прекъсва. До 2014 –та, когато разбира, че компанията „ХДИ Застраховане” АД е изплатило обезщетение в размерна 67 000 лева. Те отново са приведени в служебната сметка на юриста.

Схемата се разплита, когато един от посредниците на адвоката, установява че на негово име се водят няколко цесии за обезщетенията и на практика задължението да плати сумите на близките е негово. Атанас Пацев изпада в паника и скоростно разваля цесиите. След това обикаля всички хора, които е свързал с адвоката и ги предупреждава за евентуална измама.

Куриерите

„С адвоката се запознах преди 3 години, тъй като синът ми бе пострадал при катастрофа. Той бе наш пълномощник пред застрахователите и получихме обезщетение. След като приключихме с процедурите , той ми предложи да работя за него. Изпращаше ме до близки на загинали и ранени, като ми даваше адреси и имена. Не знам от къде ги вземаше , но имаше пълна информация. Аз трябваше да уговоря хората да ги представлява . Обяснявах им , че е много добър адвокат. Получавах по 100 лева комисионна при всеки клиент , който се свързваше с него плюс разходи за гориво. Пътувах им цяла България , препоръчал съм го поне на 50 човека. Аз не съм единственият куриер-  за него работеха поне още 4-5 като мен” разказа пред TrafficNews.bg Пацев.


Преди нова година обаче е бил посетен в дома си от трима млади мъже, които са го предупредили да не говори много срещу адвоката.

Дисциплинарният съд

В Дисциплинарния съд на Висшия адвокатски съвет има образувани няколко дела във връзка с жалбите, коментира за TrafficNews.bg главният специалист Мила Михайлова. Първите заседания на две от тях вече са минали, но делата са отложени за 20 март, тъй като са поискани допълнителни справки.   

Не се явила и Пенка Ганчева. Ако обвиненията се докажат, правата на адвоката ще бъдат отнети, тъй като се касае за изключително тежки случаи. Решението на дисциплинарния съд може да бъде обжалвано пред ВКС. Дисциплинарният съд обаче няма да  може да възстанови сумите, за които претендират близките на загиналите хора. Те трябва да си търсят правата през прокуратурата или по граждански  път.

Репортер на TrafficNews.bg се свърза с Пенка Ганчева, която каза че не е успяла да отиде в столицата за делото, тъй като нямала пари за пътни.

 Прокуратурата е разпоредила проверка и вече са започнали разпити на хората, които са подали жалбите.

Бел. Ред. TrafficNews.bg разполага с името на пловдивския адвокат, срещу когото са насочени обвиненията. Името му ще бъде публикувано след като се свържем с него за коментар.

 

Как се търгува със смърт чуйте в разказите на близки на загиналите ТУК

 

Парашкева Иванова,TrafficNews.bg