Организаторът на канала , разбит преди броени дни от полиция и прокуратура, е пловдивчанин, който преди години е имал сериозни проблеми със закона, научи TrafficNews.bg. Според осведомени източници обаче , той вече е напуснал страната и се укрива. Въпросният бизнесмен не за първи път минава в нелегалност, предишното му изгнание е продължило близо 10 години. Замесен е в схеми с източване на кредитни карти. През последните години е инвестирал в строителство.
26-има души, сред които 13 митничари и трима гранични полицаи от ГКПП Капитан Андреево, бяха задържани, след разбиването на канала. Заловени са два тира с общо 2840 мастербокса, в които е имало 1 420 000 кутии „Джин Линг“ и „Президент“. Предотвратена е щета за държавата за 16 млн. лева, съобщиха от полицията. В ранните часове в неделя в склад в Пловдив е хванат първият тир, чийто шофьор е турчин. Той е превозвал 1420 мастербокса - 710 000 кутии с цигари „Джин Линг“ за 7 983 950 лв.
Вторият тир, който е с турска регистрация, е заловен в района на ГКПП Капитан Андреево след преглеждане на видеозапис. Той също е бил натоварен с 1420 мастербокса, но цигарите са от марката Prezident.
Според Окръжният прокурор Румен Попов цигарите са били предназначени за вътрешния пазар. При елементарна калкулация обаче става ясно, че щетите са изчислени на база на продажна цена на дребно в Европа. Цената на кутия по разчета на полицията е 11,25 лв. , а в България дори най- скъпите цигари с бандерол са наполовина по-евтини. Във Великобритания обаче, където те са най- разпространената контрабандна марка, цената им е точно 4 паунда.
Марката „Джин Линг" е китайска, в превод означава „Жълт козел“ и е „кавър версия“ на „Кемъл“. Правата за произвеждане са купени от украинци. Те продават големи количества на посредници, които най-често са араби, а цигарите по документи пътуват обикновено до безмитна зона Александрия в Египет. Още на Солун обаче папиросите се разтоварват и влизат нелегално в страни от ЕС включително и България, заяви преди време коментира експертът Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. Преди три години на пристанище Варна бе задържан цял кораб, натоварен с цигари от тази марка. Цената на кутия "Джин Линг" в България е около 2,50 лв, но тук почти не се намира.
Чистата печалба от ТИР с контрабандни цигари е 300 000 евро, от микробус - 18 000, а вносителите, които тъпчат колите си с папироси, правят по 2000 евро на курс, уточняват експерти. На този етап не е ясно дали заловените в България цигари идват от фабриката или са фалшификат.
Според прокуратурата през последните няколко седмици през същия канал на Капитан Андреево са минали още 15 камиона с цигари. По данни на TrafficNews.bg те са минали транзит през България и са продължили през Гърция към Европа.
Заради затегнатите мерки за сигурност по гръцката граница маршрутът на следващите пратки е бил променен, било е предвидено да бъдат претоварени в Пловдив и тогава е стана „инфекцията“.
Кой спъна „Жълтия козел“ ? Как е станал „пробивът“ и как полицията е спипала още първата пратка, която е трябвало да бъде разтоварена в България? На този етап няма отговори на тези въпроси. Според хора от ъндърграунда каналът е ударен подозрително скоро- само 2 дни , след като Апелативният съд пусна под гаранция арестуваният шеф на Свиленградската митница Тодор Караиванов.
Парашкева Иванова, TrafficNews.bg