Двата камиона, натоварени с цигари контрабанда, са минали през канала на Николай Николов - Паскала. Известният хасковски контрабандист е работил с Иван Тодоров – Доктора и Брендо. За транспортния коридор през България и Пловдив е отговарял местен безнесмен със сериозно криминално досие и прякор Истимарото, научи TrafficNews.bg. Според наши източници обаче и двамата вече не са в България.

26-има души, сред които 13 митничари и трима гранични полицаи от ГКПП Капитан Андреево, бяха  задържани, след  разбиването на канала преди седмица. Заловени са два тира с общо 2840 мастербокса, в които е имало 1 420 000 кутии „Джин Линг“ и „Президент“. Предотвратена е щета за държавата за 16 млн. лева, съобщиха от полицията. В ранните часове в неделя в склад в Пловдив е хванат първият тир, чийто шофьор Ремзи Караибрахимоглу е с грузински произход. Той е превозвал 1420 мастербокса - 710 000 кутии с цигари „Джин Линг“ за 7 983 950 лв.

Вторият тир, който е с турска регистрация, е заловен в района на ГКПП Капитан Андреево след преглеждане на видеозапис. Той също е бил натоварен с 1420 мастербокса, но цигарите са от марката “Президент“.

Само през последните няколко седмици по този канал са минали още 17 тира, натоварени с цигари, чиито следи се губят. Според наши сведения обаче камионите отдавна са отпътували за Западна Европа през южната ни съседка.

Всъщност каналите през Капитан Андреево и Ново село, през които преминават тировете, действат още от началото на  90-те години. Проследявайки историята им и скандалите, свързани с тях, можем да се запознаем с най-интересната част от прехода на държавата. 

Взривеният Иван Тодоров – Доктора е един от първите, който контролира канала. Според полицейски разработки, това е станало благодарение на близките му контакти с Филип Найденов - Фатик и Мирослав Кръстев. Според справка на НСС в началото хората на Доктора са внасяли и изнасяли акцизни стоки "на вдигната бариера". Дясната му ръка Евелин Банев -Брендо, който по-късно го задминава, пък започва дейността си, като изпира печалбите на Тодоров от контрабандата.

Доктора и Брендо са свързани още от 90-тегодини и са съдружници  в "Източни финанси". Двамата работят с Паскала, който отговарял за канал за цигари към Македония, Сърбия и Косово. През 1996 г. Доктора, Паскала и Милослав Кръстев осъществяват контрабанден износ на произведени в Благоевград цигари "555" през безмитната зона в Солун. Цигарите са произведени в Благоевград. Твърди се, че са им продадени със съдействието на високопоставени служители от МВР, но че част от стоката е отклонена и продадена в България и затова каналът е разкрит.

В началото на 1998 г. в МВР постъпва оперативна информация от службите, че живеещият тогава в Лондон Иван Тодоров се е върнал от чужбина и пак е в района на Хасково и Стара Загора, както и че има намерения да се върне в бизнеса и да измести Паскала. Очаква се Доктора да се опита да си върне ролята в контрабандните канали от Гърция, където по това време вече играят Косьо Самоковеца, Цецо Хафти и работещият с него на Капитан Андреево Мето Илиянски, и Николай Паскала, твърди в свое разследване Дарик. Доктора се ориентира към ГКПП Ново село, където каналите се движат от Паскала. Предполага се, че точно оттам започва напрежението, прерастнало по-късно в сериозен конфликта на Доктора с Косьо Самоковеца и Мето Илиянски.

Според източници от службите на МВР причината за конфликта между тях е желанието на Самоковеца и Мето Илиянски да ползват цигарените канали на Доктора за трафик на наркотици. Според изчисления на експерти от службите годишно по каналите на Доктора са минавали стоки за 4 до 6 млрд. паунда.

Разработката на НСС визира и други, високи и по-високи етажи на парите и властта. През 1998 година Иван Тодоров е споменат в полицейска разработка, която носи кодовото наименование "Холдинг". Тя е посветена  на Николай Николов -Паскала". От "холдинга" са се заинтересували чужди спецслужби.

В началото на юли 1998 година регионът на Хасково е разтърсен от скандал с контрабандни цигари. През пункта Ново село влиза огромна пратка от цигари на стойност няколко милиона долара, която е открита в няколко бази в Хасково, преди да бъде претоварена.

Първоначално от арестуваните 10 души за организатор официално е посочен бизнесменът Николай Николов - Паскала. Следват серия уволнение и понижения в полицията. Цигарената афера се превърща и в политически скандал, в който са замесени имената на генералите Любен Гоцев и Георги Ламбов. Според запознати целият компроматен скандал е дело на Доктора.

Камионите с цигари идват от турската безмитна зона Мерсин и по различни транспортни коридори се придвижват към Западна Европа. Най-много цигари от марката „Джин Линк“ се търгуват във Великобритания.

Заради затруднения по „гръцкия“ коридор, организаторите са решили да сменят тактиката, да разтоварят цигарите в Пловдив, след това да ги претоварят на други камиони и криейки ги в друга стока, да ги изнесат от страната. Част от контрабандата вероятно е щяла да остане на наша територия, но тя едва ли е щяла да бъде съществена, тъй като цените на Острова са 5 пъти по-високи от тази на цигарите без акциз у нас. Тогава в схемата е влязъл пловдивски бизнесмен, който дал гаранции, че работата ще бъде свършена истимаро и никой няма да разбере за цигарите.

Той обаче явно е надценил възможностите си, защото още първата пратка е била разкрита.

Зад решетките са братята Николай и Стефан Пещерлиеви, които са свързани с въпросния бизнесмен. Според източници на TrafficNews.bg веднага след пробива, организаторите са заминали за чужбина. Дали по този начин са искали да избегнат арестите или се страхуват да не ги последва съдбата на Доктора, на този етап не е ясно.

Контрабандата обаче едва ли ще спре, защото заради политиката на Европейския съюз  за увеличаване на данъците и акцизите на тютюневите изделия, контрабадната в Европа процъфтява. Печалбите от нея са сериозни и за разлика от търговията с наркотици,  тя далеч не е толкова опасна. Според запознати производствената цена на товара на един тир е около 140 000 долара, а в Англия тя влиза на оскъпена около 10 пъти. С разликата в цените се „продухват“ граничните канали, по които минава стоката.

Парашкева Иванова, TrafficNews.bg