Изтъкнатият фестиваладжия Асен Асенов за пореден път успя да забърка здрав скандал в Пловдив. Дали предизборно или не, директорът на фондация „Едно” буквално изплю един пасквил,в който той величае всичко, до което се е докоснал в Пловдив и оплюва всичко, преди великите фестивали да са стъпили в хилядолетния ни град.

Още на другия ден Асен Асенов излезе с отворено писмо, в което се обяснява, как и през ума му не е минавало да нарани или обиди пловдивските културни дейци и интелектуалци. Въпросната публикация, видите ли не била насочена към тях, а към цитирам „олигарха Георги Гергов, който съсипал Стария град, Панаира и т.н.”.

Защо му е обаче на Асен да влиза в този коловоз, и то в разгара на политическата кампания? Дали да си пази хляба, да търка имиджа на кмета Иван Тотев, или просто да покаже какъв фактор е той в пловдивското обществено пространство? А може би и трите?  

Иван Тотев( не кметът, а известен пловдивски скулптор) най-изчерпателно определи каква е разликата между действията на „новите културтрегери” в Пловдив и тези в останалия свят.

„Навсякъде по света тази човешка дейност е преди всичко бунт и протест, изява на болезнена реакция към социалните, политически и културни традиции, докато в българския й вариант ни се предлага като мазна и угодническа колаборация с властта. И като форма на предизборна агитация.”

Какво получава „Едно” и нейният водач срещу тази колаборация с властта? Всяка година трите фестивала под шапката на Асенов – One architecture week, One design week и One dance week получават близо 300 000 лева от общинския бюджет. Повече отколкото Сцена на кръстопът, Черната кутия, Кукления фестивал и още няколко съществуващи и вече несъществуващи културни прояви взети заедно.

Асенов нееднократно е изтъквал, че фестивалите му не са зависими от парите на Общината, но въпреки това продължава да го усвоява. Преди да дойде в Пловдив, “One” се замесиха в голяма скандал, след като те и друга фондация получиха 800 000 лева без конкурс за развитието на културата в София. В крайна сметка те не взеха въпросната сума, а след това от Столична община не ги класира сред финансираните прояви в културния календар.

Тогава Асенов и компания скочиха срещу критериите за финансиране на прояви в София, тъй като според тях те били непрозрачни и голяма част от парите се давали за „недобри събития”. Последва и шумното идване в Пловдив обидени от отношението на софийска община, а пловдивските им колеги обявиха, че са „откраднали” най- вървежните фестивали.

Само година по-късно гръмна друг скандал, този път в Пловдив. Тогава обаче именно “One” бе от другата страна. Оказа се, че критериите за финансиране на културни прояви в Пловдив бяха нагодени така, че  трите седмици за архитектура, дизайн и танци да бъдат абсолютни властелини в усвояването на пари от културния бюджет на Общината.

На практика нещата стоят така, че всеки път когато името на Асен Асенов или “One” се забърка някъде, те извличат дивиденти и то сериозни. Един от най-важните критерии за общинско финансиране на културни проекти е присъствието на фестивала в медийното пространство – регионално и национално. Инак казано, всяка едно интервю, коментар, независимо дали добронамерено или не към фестивалите на Асенов, трупа точки за следващото им финансиране от бюджета на Пловдив.

Не случайно и след всеки оплют проект на фестиваладжията, той отговаря единствено с думите „Важното е, че е предизвикало дискусия”. Дали Асенов умишлено забърква скандалите в Пловдив, всеки сам може да си отговори, но определено от тях той трупа дивиденти. Така ще е поне до следващото финансиране, с важната уговорка  обаче, че след 25 октомври нещата в Общината може да са различни… А дали тогава Асенов ще защитава с голите си гърди енергията на това управление, или ще подаде ръка на „съмнителни олигархични кръгове” в името на Европейска столица на културата, предстои да видим.

Благовест Андонов

Още новини ТУК

TrafficNews.bg