Приемът на първокласниците, както и на децата в яслите и детските градини е напът да взриви обществото. Резултатите от класирането за прием в детските заведения в Пловдив например предизвикаха лавина от реакции - на възмущение, гняв и безсилие от страна на родители. Пловдивските майки изригнаха: Безобразна е тази система, която дели децата! Сега се появиха нови правила за прием в първи клас, които ще бъдат въведени с наредба на Министерството на образованието и науката. Какви са те?

Според проектонаредбата общините ще разработват система за прием с водещ критерий близост на училището до постоянния/настоящия адрес на родителя/настойника. Местната власт ще определя и прилежащи райони на училищата за обхват на учениците. В територията на прилежащия район на средищните училища се включват и населените места без училища, от които са насочени учениците.

Децата, които отговарят на водещия критерий - близост до училището, ще се разпределят в следните групи:

- първа група - деца, чийто родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището и постоянният/настоящият му адрес не е променян в последните над 3 години преди подаване на заявлението;

- втора група - деца, чийто родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището повече от 1 година, но постоянният/настоящият му адрес е променен в периода през последните от 1 до 3 години преди подаване на заявлението;

- трета група - деца, чиито родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес в прилежащия района на училището, но постоянният/настоящият му адрес е бил променен през последната една година преди подаване на заявлението;

- четвърта група - деца, чиито родител/настойник е с постоянен/настоящ адрес извън прилежащия район на училището към деня на подаване на заявлението.

За разпределянето в групите ще се взема по-благоприятния за ученика адрес (постоянен или настоящ).

Когато броят на децата в определена група надхвърля броя на местата, децата в тази група ще се подреждат по следните допълнителни критерии:

1. дете с трайни увреждания над 50%;

2. дете с двама починали родители;

3. други деца от семейството, обучаващи се в училището;

4. деца, завършили подготвителна група в избраното училище.

Според мотивите на министъра на образованието Красимир Вълчев въвеждането на единен критерий за прием в първи клас е необходимо "за гарантиране равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик".

Собствена система за прием на база тези критерии ще е нужна само на общините с повече от едно училище.

До общи критерии за прием на най-малките ученици се стигна след напрежението по приема на първокласници, което тази година ескалира и до жалби в прокуратурата в големите градове.