Защо движението по пловдивските булеварди е като сезон на Сървайвър?

Защо  пресичането на пешеходна пътека понякога може да ви коства живота?

Защо млад шофьор с 16 нарушения не се притеснява да лети с джип  със 180 км/час  по централна пловдивска улица?

Защо почти всяка нощ по големите булеварди се правят гонки и дрифтове?

Защо Пловдив е на челно място в черната статистика по брой на тежки произшествия и загинали, а в същото време всяко поредно ръководство отчита повишаване на регистрираните нарушения и наложените глоби?

На последния брифинг на полицията, след проведена Кръгла маса на тема „Пътна безопасност”, директорът на Областната дирекция ст. комисар Георги Чергов съобщи за завишаване с цели 60 % на електронните фишове за нарушения, регистрирани с камери. И това е територията на цялата Областна дирекция на МВР. Резултатите, които сектор „Пътна полиция” отчита за 2024 година са още по –фрапиращи . Регистрираните нарушения с превишена скорост от началото на годината до края на май са 18 595. За сравнение за същия период през 2023 година  регистрираните нарушения са само 4 910. Т.е  камерите на КАТ са заснели 378% повече нарушители.

От тук можем да направим следните два извода. Първият е , че през миналата година половината пътни полицаи са били в отпуска или просто са се почесвали, а след това през 2024 година са се върнали, изпълнени с ентусиазъм и са работили 4 пъти повече. Вторият е, че при толкова много наложени глоби, шофьорите в Пловдив трябва стриктно да спазват правилата за движение и да не вдигат повече от 50 в рамките на града. Но очевидно и двата извода са изцяло погрешни.

Отговорът на горните въпроси, всъщност се крие точно в статистиката, с която  ръководството на Областната дирекция се хвали.  За да направим анализ на резултатите, TrafficNews изпрати въпроси до ОД МВР – Пловдив , чиито отговори получихме по Закона за достъп до обществена информация в законовия 14- дневен срок.

Тъй като  електронните фишове, за които  областният директор съобщи, че са със 60%  повече за първото петмесечие на година, се издават при нарушения  с превишение на разрешената скорост с до 50 км/час , TrafficNews  поиска справка за регистрираните нарушения от камерите на КАТ , в които даден водач е заснет да кара с над 50 км/час над разрешената в населено място скорост. По закон при такова нарушение се пише акт, а след това се издава наказателно постановление, с което се налага административно наказание на водача, включващо глоба и отнемане на шофьорската книжка. Желанието ни да се запознаем с тези цифри не е самоцелно. В тези случаи, в които шофьорът си е позволил да настъпи газта далеч над разрешената, говорим за движение в града с над 100 км/час. А може би и повече. Говорим за хора, на които наистина не им пука за правилата и смятат , че са над закона. И такава скорост обикновено пътните хулигани развиват през нощта, когато улиците са празни , а полицейските камери – прибрани.

TrafficNews поиска статистика за тези нарушения за период от 3 години назад. Според данните на „Пътна полиция” в периода 1.06.2021 г. до  31.05.2024 с автоматизирани технически средства са установени 275 нарушения на водачи на МПС, които са превишили  разрешената за населено място скорост с над 50 км/час. В посочения период на база на тези нарушения са съставени 215 акта – т.е 60 от нарушителите не са получили актове.  На база на съставените 215 акта са издадени 196 наказателни постановления. Т.е още 19 нарушители са се разминали с  отнемане на книжката. Влезлите в сила наказателни постановления  през този период са 186 броя.

60 административни производства са прекратени по чл. 34 ал. 1 т. В от Закона за административните нарушения и наказания, която гласи , че не се образува административно -наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.

Т.е ако в рамките на три месеца инспекторите то КАТ не установят извършителя и не успеят да му съставят акт или ако са го съставили, но не могат да намерят виновния на адреса му в рамките на година, производството се прекратява и нарушението остава ненаказано. Според статистиката, през последните три години това се е случило със 60 души в Пловдив.

На практика цифрите показват, че всеки трети сериозен нарушител по някакъв начин успява да се измъкне „сух” , без глоба и без му се отнема свидетелството на управление. В същото време стотици водачи , които са се качили на някой от надлезите с 40-50 км/ час получават „честитки” , тъй като са пропуснали, че ограничението там е 30 км/ час и не са видели полицейската кола в шубраците. Но едва ли този, който е превишил скоростта с 10-12 километра , през нощтта ще мине с 200 по "Руски" и ще се забие в мантинелата. 

Съвсем отделен е въпросът какво се случва с прекратените производства и кои са всъщност шофьорите, които са се разминали с наказанието. Една вътрешна проверка сигурно би открила интересни неща в архивираните документи. Но това е при условие, че някой наистина го интересува как да спре хулиганите на пътя. Иначе в отчетите 378% повишение наистина изглежда много добре. Но от тези отчети се интересуват само в МВР. Родителите просто искат децата им да се приберат в къщи живи и здрави.