Има ли пари Община Пловдив за реализация на инфраструктурните си проекти, или амбициите на кмета Иван Тотев надминават в пъти възможностите на градската хазна? Този въпрос се задава често под тепетата, но вече добива все повече актуалност. Сигналите за това, че касата на Община Пловдив е празна идват още от началото на годината.
Въпреки че в края на 2018-а година Тотев постави амбициозна програма пред Пловдив за следващите две години – ст. „Пловдив”, „Модър-Царевец”, нова сграда на Математическата гимназия, нов плувен комплекс и Дондуковата градина, няколко месеца по-късно се разбра, че има доста малко средства за тях.
За да сме точни към днешна дата в бюджета на Пловдив има по 1 млн. лева за „Модър-Царевец” и ПК „Младост”, макар общата им стойност да е близо 25 млн. лева. Оправданието – с тези пари стартират обществените поръчки, а след това „ще се намерят”.
На хартия всичко изглежда лесно, но „намирането” се оказва доста трудно. Дори изключвайки тези големи проекти, градските власти вече едва намират средства за вече стартирали процедури. Преди няколко месеца заложените 1 млн. лева за възраждането на Тютюневия град отидоха за ремонта на пл. „Централен”. Парите за ст. „Пловдив” също бяха разхвърляни, а утре на сесия ще се разпределят и по различни пера 700 000 лева за проекти от „Пловдив 2019”. Разбира се, мотиви за всичко това има и оправданието никога не е заради самите пари. Винаги има забавяне на даден проект, незначителна пречка или нещо друго. Парите обаче се въртят из проектите, а дупките зейват.
Всъщност измежду изказванията на кмета се прокарват и други фрази, които няма как да не направят впечатление. Така например на последната сесия бе отложено предложението да се закупи терен от 11,5 дка за 1 млн. лева, нужен за изграждането на Втория гребен канал. Кметът поиска отлагане на това предложение с мотива, че не знае откъде могат да бъдат взети парите за покупката… към днешна дата.
Предвид всички тези факти, логичният въпрос е как Община Пловдив ще намери пари за всичките си проекти?
Дори като изключим грандиозни проекти като „Модър-Царевец”, нов мост над река Марица, надлез над жп линиите между Тракия и Южен, на практика пари няма и за ремонта на булевардите. Поради тази причина очакваме МРРБ да даде 7,5 млн. лева за реконструкцията на трите булеварда, свързани чрез Коматевския възел – „Христо Ботев”, „Копривщица” и „Коматевско шосе”. Средствата трябва да дойдат от междуведомствената комисия по бедствия и аварии, още повече че ремонтът там е крайно наложителен, предвид постоянните наводнения там в последните седмици .
Продължаваме и с другите улици, предвидени за ремонт - 3 млн. лева трябват за Рогошко шосе и продължението на бул. „Дунав”. За входно-изходната артерия, която е в много компрометирано състояние, има изготвен проект. Продължението на бул. „Дунав” – от „Цар Борис III Обединител” до новия бул. „Северен” трябва да даде още една пътна връзка в Кършияка. Предвижда се премахване на паважната настилка, изграждане на нови тротоари, велоалеи, ново осветление и подмяна на ВиК тръбите. За реализирането на проекта са необходими 3 милиона лева.
Около 5 млн. лева ще трябват за двата проекта в район „Южен” – за разширяването и реконструкцията на „Даме Груев”, както и улица „Кукуш”. Към списъка може да се добавят още редица улици, които чакат финансиране с готови проекти, сред тях са „Хаджи Димитър”, „Царевец” и други.
Друго, което не трябва да се забравя, че е необходимо и сериозно съфинансиране по Водния цикъл, който е на стойност от 115 млн. лева, а поне 10 млн. лева трябва да дойдат от градския бюджет.
Кметът на район „Южен” Борислав Инчев каза преди няколко дни, че кариерата в политиката му е започнала с чакането на проекти като „Модър-Царевец” и силно се надява тя да не приключи след години, още чакайки този и другите проекти.
Друга реплика на Иван Тотев е, че той ще остави на следващия кмет проекти за 200 млн. лева, който „трябва само да намери финансиране”. Дори да тръгнат да се реализират половината от тези обекти, въпросните 100 млн. лева не са лесни за намиране.
Държавата едва ли ще ги „изсипе”, предвид факта, че премиерът обеща ново Околовръстно на града на стойност от над 100 млн. лева и реконструкция на ст. „Пловдив”. Така вариантите са или рязко вдигане на данъците и/или нов голям заем.
Дотогава ще слушаме красиви приказки за красиви обекти, а в същото време ще се търсят пари за ремонт на второкласни пътища в града.