Представители на автомобилния бранш отново настояват колите с десен волан у нас да бъдат забранени. От там предлагат драстично по-скъпа гражданска отговорност за тях и задължително поставяне на камери за наблюдение на насрещното движение, съобщава БНТ.
Според търговците колите с обратен волан са изгодни заради по-ниските цени, но крият огромен риск на пътя. Досега всички законодателни предложения по темата са неуспешни.
Основното предимство на колите с десен волан определено е цената. Обикновено те са с 30 процента по-евтини. При покупка на среден клас автомобил може да спестим до 5000 лв. Според шофьори другото предимство е, че видимостта към тротоарите в градска среда е по-добра. Според автоинструктори обаче недостатъците са много повече. Най-големият риск идва при изпреварване.
Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България: "Един водач, когато управлява автомобил с десен волан, той не може да наблюдава обстановката пред себе си, защото ако пред него има кола и той е с ляв волан може леко да се изнесе наляво и ще види какво се случва с километри напред. С десния волан това нещо не може да се постигне".
Според инструкторите позицията на шофьора до банкета води до два случая при движение извън града. Водачът или трябва да държи голяма дистанция пред движещия се отпред автомобил, или трябва да рискува при изпреварване. При бусовете видимостта е най-малка. В същото време според експерти колите с десен волан се увеличават на пътя.
Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България: "Бих казал, че в аритметична прогресия те се увеличават поради по-ниската цена. В София дори вече се виждат бусове, товарни автомобили, автобуси съм виждал".
Представители на автомобилния бранш предлагат монтирането на камери, които са свързани с монитор на таблото, да стане задължително. По този начин ще може да се наблюдава насрещното движение. Другият вариант е ,,обръщане" на волана. То обаче струва поне 2 000 лв.
Любомир Доросиев, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България: "Мисля, че реално никога не може да се направи едно качествено обръщане. Колкото и да го правите това са доста компоненти. Ако сложим парите, които трябва да се вложат при всички положения ще излезе повече да си купим кола с ляв волан"