"Пловдив 2019" представи новото лого на проекта. Според авторите Античният театър, Римският стадион, кирилицата и символите на Пловдив са елементите, които новия знак символизира. Мотото „Заедно“ също е част от монохромната визуализация. Черно- белият графичен знак обаче се приема доста скептично за разлика от предишното многоцветно лого, чиято визуализация на стълбите на Каменица се превърва в любимо място за снимки. Коментарите в социалните мрежи са негативни в по-голямата си част, като общото мнение е, че този знак със сигурност не носи посланието на града.
"Келнерът", "Стружката", "Рендето" и "PLOVDIV to get her" ще си имат компания в Паноптикума на кича... Символът, достоен за лого на Пловдив, е Мильо! //Грозно! Асоциациите, които правя с това лого са две - тунелът на центъра или стадион (който нямаме). Ако беше новото лого на Пътна Инфраструктура или някаква фирма, която строи тунели нямаше да се оплаквам. И както някой написа, щом се набляга на #заедно, защото тогава има само един човек!? Баааси майна! //Това е гавра с Пловдив и пловдивчани- нито един свестен стадион в Пловдив, но стилистично го докарваме. Гавра и мазохизъм!// Сериозна криптография. Сигурен съм, че има някакъв дълбок замисъл и представлява много повече от това, което изглежда че е, а именно 7 криви, но все пак се надявах на нещо по-изразително. Дано все пак някой не е взел поръчка за десетки хиляди, за да го направи.
Това са само част от мненията, изразени във форумите. Затова TrafficNews.bg потърси за коментар по темата един от доказаните експерти по темата Костадин Отонов*.
Много ме замислиха тези хора. Мислих, мислих и нищо не ми остана в съзнанието. Този знак е много постен. Първата асоциация за мен бе, че става дума за спортно събитие. Приемам откъде е тръгнала идеята на автора, тъй като този детайл като графична сигла и начинът, по който е направен, идва от Римския стадион.
Второ – дълбокият замисъл, че това е малката буква „п” ме кара да се запитам как един европеец би направил асоциацията, при положение, че буквите от надписа отдолу ще са на латиница. Другото първо усещане ме накара да се сетя за елемент от знака на известна телекомуникационна компания, но леко прибран. А това първо въздействие е изключително важно. Този знак няма нищо с Пловдив, с неговата атмосфера.
Знам, че е много трудно. Бях жури заедно с колежка от София на предишно обсъждане на емблемите, когато беше конкурсът. Гледахме поне да измъкнем нещичко, от което да се започне, но нямаше и нямаше. Конкурсът приключи, но не бе приет нито един от проектите. След това ангажираха Христо Гочев. Неговата емблема „Together” е със стил отпреди 50 години като принцип, който отново е много актуален - с модерното преливане на цветовете един в друг. Поне в близките няколко години тази емблема ще е актуална. Христо реагира на модните тенденции.
Този нов знак е постна пица. В него нищо не е кодирано. Или пък ако има нещо, то то е кодирано погрешно. Знак, идеален за спортно събитие, но не и за културно. Например за Европейско първенство по лека атлетика през 2019 г. Не го асоциирам с Културна столица обаче.
Не приемам за сериозно куполите и арковидните форми да са основа на знака, защото те не са патент на Пловдив. Където и да отидеш, има арки и сводове. Още по-трудно човек може да се сети, че са изобразени тепетата. Те нямат и такъв силует. Това, че са седем чертички, аз трябва да седна да ги броя ли?! Ако бяха сложили на едното тепе Альоша, можех и да се сетя, например. Звучи доста наивно като аргумент. Ако това са аргументите, говорим за много инфантилност.
Имам резерви и към шрифта – моден, който днес е актуален, а утре – не. Само след година този шрифт може да звучи архаично. В него липсва авторското присъствие. Просто е взет един компютърен шрифт и е набран отдолу. Не е автентичен. Създава усещането, че преди това си го виждал, виждал, виждал…
Оттам то прилича не на емблема, а на пиктограма – знак, че наблизо има стадион например. Тази емблема няма дух, суха е.
Визията на този знак създава усещане за стадион, за пистите му. Спомням си едно време имаше подобна емблема на Спортния тотализатор със стадион, но цялата писта.
*Костадин Отонов е завършил специалност „Плакат” в Художествената академия при проф. Александър Поплилов. Член е на Съюза на българските художници от 1981 г. Създал е логотипа на цигарите Виктори, която се ползваше близо 40 години. Автор е на стотици театрални и панаирни плакати, на множество емблеми и запазени знаци на Панаира на образованието, на завод Авиотехника, на агенция Българска музика, на Европейското първенство по шах.
TrafficNews.bg е платформа, в която пловдивчани свободно могат да изразяват своята позиция по различни теми. Надяваме се да го направят и по темата за емблемата на Пловдив. Очакваме мненията както на експерти , така и на пловдивчани, които са готови да мотивират позицията си.