Толсистемата обхваща 10 хиляди км. от пътищата в страната. Това изключва пътните отсечки от втори и трети клас, а идеята е да не се натоварва цената на основните продукти. В това увери транспортният министър Росен Желязков.

С въвеждането на тол таксите много бизнеси изразиха притесненията си, че това ще увеличи техните транспортни разходи, с което ще се вдигнат и цените на стоките на пазара.

"Всъщност политиката на държавата трябва да бъде насочена към транзитно преминаващите пътни превозни средства. Това означава, че приоритет трябва да бъдат автомагистралите и републиканската пътна мрежа първи клас, частично от втори клас", посочи Желязков.

В момента с превозвачите както на камиони, така и на автобуси, върви разговор именно за приоритизиране на политиката, допълни той.

Ако системата влезе в сила водачите на камиони ще плащат за преминаване по пътищата по три начина – чрез бордово устройство, предоставено им от един от трите доставчика срещу месечен наем и депозит, чрез GPS тракер или чрез маршрутна карта.

Глоба от 2500 лв. ще плащат шофьорите, ако се опитат да излъжат тол системата и се движат по родните пътища с камион без да са платили такса. Санкцията ще влиза в сила, ако хванатият в нарушение водача откаже да плати на място компесаторна такса. Тол системата беше отложена с три месеца, а бизнес и управляващите се договориха да се направят реални тестове на системата в средата на май, дни преди европейските избори.

Идеята е да се балансира транспортния сектор. Очаква се, че заради високите такси за тежкотоварни автомобили товарите ще бъдат пренасочени към железниците. Спечелените пари след въвеждането на системата ще бъдат инвестирани в ремонт и поддържане на пътища. 

Снимка: БГНЕС