На този етап мерките срещу разпространението на коронавируса не притесняват бизнеса, но липсата на актуализация на бюджета – да. Това обясни пред Нова телевизия председателят на АИКБ Васил Велев.
„Кризата не си е отишла. Тези бодряшки изказвания как има голям ръст в икономиката за второто тримесечие, всъщност това е голям ръст от ниска база. Защото миналата година по това време имаше голям спад. Този голям ръст сега едвам компенсира големият спад миналата година. Кризата не си е отишла, но тя е на петна. Ако не попаднеш в петното, си мислиш, че няма криза. Но ако попаднеш в петното, е много страшно”, каза Велев.
Той обясни, че най-засегнатите от кризата са всички в сектор „Туризъм” – хотели, ресторанти, туроператори, екскурзоводи. Сериозно е пострадал и транспортният сектор, най-вече въздушният транспорт.
„При чартърните полети има 80% спад”, обясни Велев. И припомни, че в актуализацията на бюджета са предвидени 30 милиона подкрепа за тези компании. „Не е достатъчно, но е повече от нищо”, коментира Велев.
Много силно засегнати са секторите на текстила и облеклото. По думите му една трета от компаниите, които шият официални дрехи, са спрели или ще спрат. „Хората не си купуват костюми, когато си стоят вкъщи. Дамите си стоят вкъщи и не се парфюмират, затова розовото масло се продава по-малко. Въздушният транспорт ще се възстановява още няколко години”, обясни Велев.
"Необходима е по-агресивна рекламно-информационна кампания. Да се даде информация за това колко души в болниците са ваксинирани, колко са тежките случаи сред имунизираните. Трябва и томбола да се организира, помним как всички българи търкаха билетчета от лотарията - как може една нация да се разболее от хазарт, а не може да бъде убедена да се ваксинира. Със същите рекламни информационно средства може да се убедят хората", коментира Велев ниския процент ваксинирани.
„Подкрепата трябва да е хоризонтална, трябва да е функция на спада на продажбите. При спад на продажбите, по-малък работен ден, отсъстващият доход се поема от компаниите. Държавата да поема отсъстващия доход. Плюс подкрепа за фиксираните разходи на компаниите. При спад на продажбите по-голям от 30%, временната рамка на ЕК казва: Допустима е държавна подкрепа на фиксираните разходи на компаниите”, обясни Велев.
Според него ако бюджетът не бъде актуализиран и помощта не стигне до бизнеса, това ще означава пропуснати възможности, по-бавно възстановяване, фалиране на компании, по-малко приходи в бюджета, изоставане от останалите европейски страни.