Една новина за успеха на млада пловдивска математичка, отговорила на въпрос на двама известни учени от Масачузетския технологичен институт, вчера бе публикувана от почти всички български медии. Успехът на възпитаничката на ОМГ "Кирил Попов" Таня Оцетарова обаче бе представен по възможно най - панаирджийския начин, което очевидно е предизвикало разочарование и възмущение у ученичката. 

Оцетарова е коментирала публикациите във фейсбук профила си, определяйки ги като "кликбейт"*. Тя смята /напълно основателно/ , че подобни статии са унизителни и нямат нищо общо с истината. 

Ето какво е написала младата дама, публикувано в официалната ФБ страница на ОМГ:

САМО ТУК, САМО СЕГА, БЪЛГАРСКО МОМИЧЕ СЛАГА МАТЕМАТИЧЕСКИ СВЕТИЛА В ДЖОБА СИ И ЦЕЛИЯТ СВЯТ НАУЧИ ЗА НЕГО!!!!!!!!

Ще ви разочаровам, не слагам никого в джоба си, най-малкото математически светила, а въпросните статии са кликбейт глупости . Все пак се чувствам длъжна да кажа какво мисля за заглавията на статиите, свързани с мен и участието ми в Intel ISEF. 
Такива заглавия карат научната общност да се обръща с насмешка, което отношение лесно може да се обърне и към самите 'жертви' на кликбейт журналистиката. Освен това, отношението към труда на авторите от оригиналната статия, въпросните учени от MIT, е обидно и неприемливо. Без техните идеи моят резултат нямаше да съществува. Да не говорим, че заслуги за това имат много хора и организации, без които тази разработка нямаше да я има.


 

Таня Оцетарова е отговорила на въпрос, поставен като отворен проблем в разработката на двама известни учени от Масачузетския технологичен институт. Темата на разработката е :"Върху някои свойства на биекциите на покритията с решетка на Уолкъп и други подобни комбинаторни структури" 

С нея пловдивчанката спечелва журито на Панаира на науката и иновациите в София и влиза в отбора на България за Интел ай ес еф в Лос Анджелис през май. Печели и наградата на американското почетно математическо общество Мю алфа тета – за най-добър математически проект.

Материята, с която се занимава Оцетарова, действително е доста сложна, но едва ли тя трябва да бъде представяна по този начин пред широката аудитория. 


*Бел. ред. Сlickbait - "стръв за кликания“ е термин, описващ уеб съдържание, което цели генерирането на приходи от онлайн реклама, правейки компромис с качеството и точността на предоставяната информация. При кликбейта се разчита на сензационни заглавия и „хващащи окото“ мини-картинки , които да привличат кликвания върху тях и така да насърчават разпространението и споделянето по онлайн социалните мрежи на манипулативни материали.

Кликбейт заглавията обичайно се възползват от любопитството на потребителите, като предоставят точно толкова информация, колкото да подразнят любопитството, но недостатъчно, за да го задоволят.

От историческа гледна точка, техниките, прилагани от авторите на кликбейт съдържание, може да се смятат за производни на жълтата журналистика, която предоставя малко или никакви достоверни и добре проучени новинарски материали, замествайки ги с привличащи вниманието заглавия, които включват преувеличено поднесени събития, скандали, провокации, сензации.

**Ученичка от Математическата реши супер сложна задача /Заглавието на TrafficNews.bg по темата/.

 

TrafficNews.bg