До Нова година цените на горивата ще паднат още. Очакванията на бранша са, че ако суровият петрол продължи да поевтинява, ще можем да зареждаме с още няколко стотинки по-евтино. От точно число обаче Петролната асоциация се пази.
По поведението на големите вериги засега изглежда, че има успокояване на пазара. След протестите заради скъпите горива и след разговорите с властта едно от предложенията за овладяване на цените беше да се махне биокомпонента през зимния сезон, за да се спестят за кратко 3-4 ст. от цената. В момента веригите са длъжни по закон във всеки литър бензин да влагат 8% етанол, а във всеки литър дизел - 6% биодизел. Идеята и на двете добавки е да пазят природата, но те, поне според производителите на автомобили, носят рискове за двигателите.
Тежкотоварните автомобили най-тежко товарят екологията. За Иван Николов цистерната е „служебна кола”. Отговаря за зареждането на малка верига бензиностанции в Стара Загора. Но нито за личния си автомобил, нито за този се интересува колко плаща за биокомпонент.
„Тя е съвсем малка като количество. Трябва да я има, защото я има навсякъде и това е необходимо за въздуха”, смята Иван Николов.
Според изискване на закона от догодина биокомпонентът при бензина трябва да се увеличи с процент. Бензиностанциите предупреждават - не е препоръчително, защото на старите коли по-високо съдържание на екодобавка може да попречи.
„Създава риск от ерозия на алуминиевите части в горивната система. Имайки предвид, че в България автопаркът е доста стар, препоръчване съответните институции да се съобразят с препоръките на производителите”, заяви Камелия Славейкова, управител на една от големите вериги бензиностанции за България.
Според Петролната асоциация, добавките могат да бъдат премахнати, за да се намалят цените само ако има промени в законодателството. Но предлагат вариант.
„Има държави, в които няма в премиум горивата, биодобавки или такива, в които зимата се влагат по-малко, лятото повече. Това е системата, която ние предлагаме и която е съвместима с изискванията на ЕС”, заяви Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация.
И това нямало да повиши цените на литъра, който зареждаме на колонката. По данни на бранша, у нас са регистрирани 2 млн. и 800 хиляди леки автомобила. Почти половината от тях са поне на 20 години.