Нова организация за движение вече е в ход в една от централните зони на Пловдив. Целта е почти всички улици в карето между бул. "Княгиня Мария Луиза", "Източен", "Христо Ботев" и "Цар Борис" да станат еднопосочни. До дни второ каре от ул. "Богомил" към Стария град също ще бъде обхванато от новата организация.
За новите знаци, методи за регулиране на движението, идеята за вкарването на улицата в т.н. "Зелена зона" за платено паркиране и санкциите в началото на внедряване на новите правила, TrafficNews потърси за коментар директора на ОП „Организация и контрол на транспорта“ инж. Пламен Вълков.
- Кога ще започне въвеждането на еднопосочното движение във втората обявена зона за нова организация - карето между ул. „Богомил“, ул. „Петко Д. Петков“, бул. „Княгиня Мария Луиза“ и бул. „Източен“?
- Проектът за новата организация на движение в тази зона е готов. Той е съгласуван и одобрен от Пътна полиция и другите компетентни институции. В момента извършваме техническа подготовка, свързана с доставката на необходимите пътни знаци. Веднага щом сме готови, се заемаме с изпълнението, което не отнема много време. За по-малко от седмица въведохме еднопосочното движение в карето „Богомил“ – „Цар Асен“ – „Христо Ботев“ – „Източен“.
Четох коментари защо имало толкова много знаци. Нека хората са наясно, че сигнализацията е изцяло съобразена със Закона за движение по пътищата. Нито един пътен знак не е поставен случайно и всички участници в движението трябва да ги спазват.
Пловдивските улици не са само за шофьорите, а и за пешеходците. Много трябва да се внимава за децата на пътя – особено край училищата и детските заведения.
- По предоставените планове на организация на движението е видно, че ще бъде поставен светофар на кръстовището на ул. "Родопи" и ул. "Богомил". Това факт ли е и кога ще бъде изграден? Предвижда ли се монтиране на други нови светофарни уредби и къде?
- Изграждането на светофарна уредба на кръстовището на „Богомил“ с „Родопи“ е предвидено за тази година. В годишната ни програма са заложени светофарни уредби на още три кръстовища – ул. „Богомил“ с ул. „Лев Толстой“, бул. „Княгиня Мария Луиза“ с ул. „Родопи“ и бул. „Александър Стамболийски“ с ул. „Никола Димков“. След влизане на бюджета в сила предстои да обявим обществена поръчка.
- Има оплакване от живущи в първата зона /бул. „Източен“, бул. „Христо Ботев“, ул. „Богомил“ и ул. „Цар Асен“/ с въведено еднопосочно движение, че биват санкционирани при паркиране преди да са се ориентирали в новата система в карето, няма ли да има гратисен период след промените?
- Едно от предимствата на еднопосочното движение за автомобили е осигуряването на повече места за паркиране – паркирането от дясната страна е разрешено, а на по-широките улици е възможно и спирането отляво. Няма причина, а и не ми е известно, някой през последните няколко дни след въвеждане на новата организация да е бил санкциониран за неправилно паркиране.
Ако са налагани някакви санкции от компетентните органи, те вероятно са били за други нарушения, а гражданите, които се смятат за несправедливо ощетени, имат право да ги оспорят по установения ред.
Има шофьори , които все още не са запознати с променената организация на движение, знаят си пътя наизуст и не забелязват новите пътни знаци. „Общинска охрана“, Общинска и Пътна полиция оказват съдействие хората да се ориентират в новата обстановка.
- На какъв етап е идеята за въвеждане на Зелена зона и тя и двете карета и ще обхване?
- Еднопосочното движение цели преди всичко облекчаване на трафика и повече паркоместа. Такава организация се въвежда от години във вътрешни улици с натоварен трафик и хаотично паркиране – обхванати са много зони и в „Централен“, и в другите райони на града. Като пример мога да посоча пространството около „Събота пазара“ в район „Южен“. В тесните улички там ставаха невероятни задръствания, колите не можеха да се разминат, още повече пречеха паркиралите въпреки забраната автомобили. Подобни примери мога да дам и за „Северен“, където също имаше много тежки проблеми.
Новото управление на общината постави сред първостепенните си задачи подобряване на транспортното обслужване в Пловдив във всичките му аспекти – трафик, градски автобуси, паркиране.
Лично аз подкрепям вижданията на заместник-кмета по транспорт Тодор Чонов да се организира „Зелена зона“ за платено паркиране на по-ниски цени в сравнение със „Синя зона“. Идеята е в процес на проучване на най-добрия опит и широко обществено обсъждане. Къде и как да се направи „Зелена зона“ ще реши Общинският съвет.
Целта не е да се събират пари, а да се ограничи струпването на автомобили, които завземат все повече територии. Неслучайно последните месеци работим усилено за подобряване качеството на услугата в градските автобуси. Искаме да направим масовия обществен градски транспорт дотолкова атрактивен, че мнозина да предпочетат да слязат от личните си коли и да се качат в рейсовете.
- Има ли нови карета в район "Централен", за които се предвижда въвеждане на еднопосочно движение и кои са те?
- Еднопосочно движение се предвижда в редица други зони, както в „Централен“, така и в другите райони. Имаме план, който изпълняваме поетапно съобразно заложените за целта бюджетни средства.