Ще учим децата как да живеят по-здравословно. Новият предмет е заложен в Плана за възстановяване на страната. По-малките ще бъдат обучавани как да мият ръцете си и да спазват хигиена, а по-големите ще се запознават с вредите от алкохола и цигарите. И още - в Плана за възстановяване на държавата е записано, че „едва в 11-12 клас българските младежи ще се учат на партньорство и родителство”.
В мотивите за въвеждането на предмета се посочва, че през последните 10 години у нас се наблюдават тревожни тенденции при подрастващите - рисково сексуално поведение, злоупотреба с психоактивни вещества и опиати. Идеята е от малки учениците да се научат да водят здравословен и екологичен начин на живот. Предвидено е предметът да се изучава от първи до 12-ти клас.
За Никол и Ева здравните уроци не са нещо ново. Сестрите са ученички в Чикаго, където предметът от години е част от задължителната учебна програма. Освен за промените през пубертета, учениците научават и как да се грижат за здравето си.
В националния ни план е заложено децата от начален етап да наблягат на създаване на хигиенни и хранителни навици, а по-големите, от 11 и 12 клас - на сексуалната култура и рисковете от цигарите и алкохола. Подобна била програмата и в Щатите, казва майката на Никол и Ева, която е учител в Чикаго.
Според експерти пандемията от коронавирус е показала нагледно нуждата от по-добра здравна култура.
„Ще се повиши критичното мислене. Виждаме какво се случва покрай кампанията с ваксинацията. У нас един от големите проблеми е превенцията, а точно такива предмети целят превенция, която освен човешки животи, може да спести и чисто финансов и икономически ресурс за държавата”, смята Петър Вълков.
„Българското училище не отговаря на нуждите на децата да притежават житейски умения, а повечето учители не са подготвени да дават тези знания”, се казва още в плана. Самите учители твърдят, че могат да се справят, ако имат добре разписани насоки.
„Едно структурирано знание, или помагало, или учебен предмет, в който да се говори за всичките техни проблеми - проблемите на учениците. За да няма свободни тълкувания. Всеки учител би могъл да допринесе на база на своите знания и обща култура”, смята Антоанела Славейкова. Нещо, което и сега се случвало в часовете на класния.
По реформата ще работят съвместно от здравното и от образователното министерство - като промените ще влязат в Закона за предучилищното и училищно образование.