Ще учим децата как да живеят по-здравословно. Новият предмет е заложен в Плана за възстановяване на страната. По-малките ще бъдат обучавани как да мият ръцете си и да спазват хигиена, а по-големите ще се запознават с вредите от алкохола и цигарите. И още - в Плана за възстановяване на държавата е записано, че „едва в 11-12 клас българските младежи ще се учат на партньорство и родителство”.

В мотивите за въвеждането на предмета се посочва, че през последните 10 години у нас се наблюдават тревожни тенденции при подрастващите - рисково сексуално поведение, злоупотреба с психоактивни вещества и опиати. Идеята е от малки учениците да се научат да водят здравословен и екологичен начин на живот. Предвидено е предметът да се изучава от първи до 12-ти клас.

За Никол и Ева здравните уроци не са нещо ново. Сестрите са ученички в Чикаго, където предметът от години е част от задължителната учебна програма.  Освен за промените през пубертета, учениците научават и как да се грижат за здравето си.

В националния ни план е заложено децата от начален етап да наблягат на създаване на хигиенни и хранителни навици, а по-големите, от 11 и 12 клас - на сексуалната култура и рисковете от цигарите и алкохола. Подобна била програмата и в Щатите, казва майката на Никол и Ева, която е учител в Чикаго.

„Сега, на тази възраст, всичко е интересно, любопитно. Децата трябва сами да преценят дали наистина искат да правят това нещо, а не само защото трябва да са интересни и да са много “cool”, както казват, на всяка цена”, смята Радостина Григорова.

Според експерти пандемията от коронавирус е показала нагледно нуждата от по-добра здравна култура.

„Ще се повиши критичното мислене. Виждаме какво се случва покрай кампанията с ваксинацията. У нас един от големите проблеми  е превенцията, а точно такива предмети целят превенция, която освен човешки животи, може да спести и чисто финансов и икономически ресурс за държавата”, смята Петър Вълков.

„Българското училище не отговаря на нуждите на децата да притежават житейски умения, а повечето учители не са подготвени да дават тези знания”, се казва още в плана. Самите учители твърдят, че могат да се справят, ако имат добре разписани насоки.

„Едно структурирано знание, или помагало, или учебен предмет, в който да се говори за всичките техни проблеми - проблемите на учениците. За да няма свободни тълкувания. Всеки учител би могъл да допринесе на база на своите знания и обща култура”, смята Антоанела Славейкова. Нещо, което и сега се случвало в часовете на класния.  

По реформата ще работят съвместно от здравното и от образователното министерство - като промените ще влязат в Закона за предучилищното и училищно образование.