МВР повишава броя на отнетите контролни точки при нарушения на пътя. Ще се вземат 10 точки за каране в аварийната лента на автомагистрала, а при употреба на алкохол - по 20 контролни точки. Това предвижда проект за промени, изготвен от МВР и предложен за обществено обсъждане на правителствения портал за обществени консултации. 
 
Отнемането на повече контролни точки от талона на водача ще подобри ли поведението на някои от шофьорите, които, не че не знаят правилата, но ги нарушават по някаква причина - това сред мотивите на проекта за изменение на Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г.. 
 
Ето и част от заложените промени:
 
- При управление на моторно превозно средство след употребата на алкохол са диференцирани точките, които се отнемат за двата нови интервала на концентрация на алкохол в кръвта, от 0.5 на хиляда до 0.8 на хиляда и от 0.8 на хиляда до 1.2 на хиляда, съответно 8 и 12 контролни точки.

- Завишен е размера на отнеманите точки за повторно нарушение, свързано с каране след употреба на алкохол - от 15 на 20 точки, Повече точки  ще се взимат и от тези, които откажат кръвни проби за алкохол и наркотици - от 12 на 15 точки.

- Въвежда се нова санкция - за движение в лентата за принудително спиране по автомагистрала. В тези случаи ще се отнемат 10 контролни точки.

- Завишава се броя на отнеманите точки за нарушение и за водач, който се движи в платното за насрещно движение по автомагистрала и скоростен път - от 10 на 15 точки. При повторност на нарушенията с лентата и насрещното, санкцията става 20 точки.

- При неправилно изпреварване, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението, се увеличават отнеманите контролни точки от 10 на 13.

 

- Завишава се броя на отнеманите точки от 12 на 18 за превишаване на разрешената максимална скорост в населени места с над 50 км/час от водачи на МПС за обществен превоз на пътници и товари.

- При управление на моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места - 8 контролни точки

- За управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер - 10 контролни точки

От Института за пътна безопаност обаче са на мнение, че подобни мерки са безсмислени.

В свое становище от ИПБ посочват, че към момента шофьорите са открили способ да се защитят от отнемането на книжка при ликвидирането на точките си. Той е много прост - обжалват по всички инстанции, докато по закон точките им се възстановят. От Института посочват, че необходимостта от нов Закон за движение по пътищата, изваждащ системните нарушители от движението по пътищата и въздействащ върху тяхното поведение, се засилва след всяка подобна "некомпетентна намеса от страна на политическото ръководство на МВР"

Ето още от становището: 

"През последните години сме свидетели на безуспешните опити от страна на изпълнителната власт да се противопостави на нарастващия пътнотранспортен травматизъм чрез изменение на подзаконови нормативни актове. Публикуваните изменения за обществено обсъждане в Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г., а именно да се повишат отнеманите контролни точки от водачите на МПС при извършване на определени нарушения, няма да повлияят върху поведението на водачите. Единственото нещо, което ще бъде постигнато, чрез така предложените промени, е да се увеличи обемът на работа в автошколите, в които се възстановяват точки. В момента административно-наказателният процес функционира по следния начин: когато един водач на МПС е застрашен  да му бъде отнето свидетелството за управление на МПС поради отнемане на точките, той започва да обжалва наказателните постановления, чрез които му се отнемат точки и като се има предвид, че обжалването е двуинстанционно, окончателните решения за вземане на точки влизат в сила понякога след 4 години. През този период застрашеният от отнемане на свидетелството за управление на МПС водач си възстановява по 12 точки годишно и така на практика свидетелството му за управление на МПС не може да бъде отнето. Изключително погрешен е подходът на МВР да въздейства върху системните нарушители чрез доказано неефективната точкова система", посочват от ИПБ

Припомняме, че към момента максималният размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е 39. При първоначално издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство притежателят му получава 26 контролни точки, които също стават 39 след придобиване на 24 месеца стаж като водач.