Премиерът Бойко Борисов заяви, че от Брюксел са поискали да видят освен метрото в София, градски железници и в други големи градове. Той препоръча на варненския кмет Иван Портних вчера да вземе пример от Бургас и да започнат да работя по подобен проект .
Пловдив има подобна концепция от над 30 години, а в проекта на новия Общ устройствен план градската железница е основното условие, за да няма тапи и препълнени автобуси. Експертите от Буплан са разработели две концепции за развитието на транспорта в Пловдив – със или без градска железница, а вторият не изглежда особено приемлив.
Според тях, ако в града не се направи подобен транспорт, някои булеварди в Пловдив няма да могат да поемат потока от пътници по никакъв начин. По време на представянето на плана бе даден пример с бул. „Руски”. През 2040 година оттам се очаква да минават по 7000 души на 60 минути в час пик, а дори и да са с градски транспорт, това означава, че за 60 минути трябва да минат 175 автобуса. С други думи на спирките трябва да минават рейсове на 20 секунди, което е невъзможно.
Според прогнозите след 20 години единственият шанс градът да не се задръсти тотално е 95 000 души да ползват градската железница, която ще обхваща и цялата агломерация. Предвижда се тя да се движи със средна скорост от 25 км/ч, като към нея има и специални автобуси линии, които да я обслужват. Освен това системата трябва да включва и местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).
Бъдещият S-Bahn би ползвал около 47 км жп пътища. Инфраструктурата е собственост на НКЖИ, но ако товарният трафик бъде спрян и трасета се включат в автоматизираното управление на жп трафика, те могат да станат съставна част от мрежата на градския транспорт на Пловдив и да следват неговите правила - светофари и спирки. Транспортната система S-Bahn може да работи както в Пловдив, така и по направленията Карлово, Хисаря, Асеновград и Тракия икономическа зона.
Подобен проект обаче би могъл да се реализира най-малко след 10 години, но първите стъпки трябва да се направят сега. Засега от градските власти не са коментирали възможностите за направата на S-Bahn,но след изказването на Борисов и искането на Брюксел не е невъзможно да започне да се работи и в Пловдив. Още повече, че януари ще стартира и новия програмен период на ЕС, а в него ще бъде залегнало свързаността между населените места и екологичен транспорт.