Модерен футболен стадион с цялостна обновена улична инфраструктура около него, лекоатлетическо съоръжение, жп естакада със спирка за влака, нов пътен мост над река Марица. Така трябва да изглежда зоната около Гребната база, ако държавата продължи да следва плана си за приемането на голям футболен форум. Повече от ясно е, че Пловдив няма как да бъде заобиколен, ако се прави подобен форум у нас, най-малко защото е най-футболния град в България.
Бойко Борисов каза, че след Околовръстно шосе на Пловдив се заема със стадиона и евентуално вдигане на нов мост над река Марица, близо до него. На практика всички тези неща не могат да се осъществят от градските власти заради огромните финансови средства, от които имат нужда. Издръжката на Пловдив и годишният бюджет на града са може би по-малко от цялата инвестиция, която трябва да бъде направена в зоната. Това, което може да сторят градските власти е да изчистят пречките пред подобен тип инвестиции и да изкарат нужните разрешителни.
За да вземем домакинство на Европейско първенство не само стадионите са важни, от значение са икономически и инфраструктурни дадености на избраните градове.
Възраждането на стадион „Пловдив”
Община Пловдив си бе начертала 11 стъпки, с които градският стадион да бъде върнат към живот. Прогнозите бяха, че за около 15 млн. лева стадионът може да приема мачове от Първа лига, състезания и концерти. След това с годините той постоянно трябваше да се ъпгрейдва, докато стане едно прилично съоръжение от средноевропейско ниво.
Плановете на държавата да се борим заедно със Сърбия, Гърция и Румъния за голям футболен форум, накараха градските власи да преосмислят намеренията си. Всички усилия оттук нататък са свързани с това градът да бъде един от четирите, които да получи финансиране за изграждането на стадион.
Спортният министър Красен Кралев е коментирал, че съдомакинството ни ще включва изграждането на четири стадиона с капацитет поне 40 000 зрители. Стадионът в Пловдив не отговаря не съвременните изисквания на ФИФА и УЕФА за мачове от най-високо ниво. За това стадионът вероятно ще трябва да се събори и да се изгради чисто нов.
Според строителни експерти изграждането на нов стадион ще струва 1500-2000 евро на седалка, а за реконструкция 1000-1300 евро на седалка. Това са примерни стойности, които зависят от много фактори.Изчисленията показват, че за изграждането на нов и модерен стадион с капацитет 50 хил. души ще са необходими максимум 100 млн. евро. Най-евтиният вариант за съоръжение с такъв капацитет ще е на стойност 75 млн. евро.
Ако приемем, че четирите държави се преборят за домакинство през 2028 година, то стадионите трябва да са завършени най-късно до 2026 година.
Нов мост над река Марица
Нов мост над реката е витален за завършването на вътрешния ринг на Пловдив. По този начин и с изграждането на „Модър-Царевец” ще има връзка от най-крайната южна точка на града до АМ „Тракия”.
Новият мост ще изкара много от транзитния трафик от центъра, тъй като идеята му е пътната отсечка да минава по улица „Георги Бенев” и да се влива в Голямоконарско шосе. Амбицията на градските власти е да изкарат строително разрешение до края на годината. Всичко друго ще зависи от това дали държавата ще успее да намери финансов ресурс за изграждането на моста.
Естакада на мястото на жп прелезите от нов жп мост
Повече от ясно е, че ако държавата направи инвестиции за десетки милиони в зоната около ст. „Пловдив” не може да се остави градът да е отрязан от жп линията и прелезите. Изграждането на жп естакада на мястото на прелезите вече има идейна разработка, както и ККС, но сумата е над 180 млн. лева. Втората фаза на развитието на жп възел Пловдив включва цялостната реконструкция на връзката между Централна гара и гара Филипово.
През този програмен период, този проект не бе вкаран в приоритетните обекти от държавното предприятие НКЖИ, но оттам твърдят, че не са спират да търсят финансиране. Очаква се през следващият програмен период отсечката да бъде вкарана по оста на „Свързана Европа”, по който се реконструира жп възел Пловдив за над 100 млн. лева.