Заради лошото състояние на българските железници, страната ни поиска от Европейската комисия да даде нова 5-годишна отсрочка за регламента за обезщетяване при пътуване. Така европейските потребителски права няма да важат в българската железница до 2019 г., съобщи БНТ. Почти сигурно е, че Еврокомисията ще одобри искането за поредната отсрочка, прогнозират от БДЖ. Въпреки това железницата ще продължи да покрива минималните стандарти за пътуване.Ако сте си купили билет, имате право да се откажете от него до три часа преди заминаването на композицията. За спалните места поне 24 часа по-рано. И в двата случая отказът трябва да е на мястото, където сте купили билета. Неустойката е 10%. Ако отказът ви от пътуване е в последния момент нещата се усложняват. "Тогава се прави заверка на билета, че билетът не е използван и по рекламационен ред се изпраща този билет, за да се възстанови билета пак със същата удръжка от 10%”, заявява Антоанета Гълъбова – ръководител отдел в БДЖ.
Освен да ни превози комфортно – тоест да осигури чисти помещения, които да са със стайна температура, железницата трябва да ни превози по разписание. ”Пътникът може да се откаже от пътуването и ние тогава връщаме цената на билета на пътника за неизползваната част от билета. Така ние все пак се стараем да го компенсираме за услугата, но не го обезщетяваме както е по регламента, тоест да възстановяваме 50% от цената на билета в зависимост от размера на закъснението на влака.”
При международните влакове обаче еврорегламентът е в сила. Така, ако влакът закъснее, пътникът може да се откаже от превоза по време на пътуването и железницата му връща всички пари. Ако върнем билет за автобус в последния момент също дължим неустойка.
"Всяка фирма процедира различно – някои вземат 50%, някои 30 и 20%. До 24 часа могат да си върнат билета и цялата сума, може в последния момент да го презаверите за друга дата", казва Галя Тополова от Национално сдружение на автобусните превозвачи в България.
Еврорегламентът за правата на пътниците за автобусните фирми вече е в сила. Те са длъжни да ни обезщетят при повече от 3 часа закъснение. "Тези обезщетения са само при по-голяма повреда на автобуса или, ако стане пътнотранспортно произшествие. Ако се развали автобусът фирмата е длъжна да изпрати друг автобус до 3 часа и да ги извози до определеното место. И ако не успее? Ако не успее трябва да върне парите и дава обезщетение примерно едно пътуване безплатно", пояснява Топалова.
При закъснение заради лошо време, включително и снеговалеж, а също и при ПТП, в което не участва автобусът, не се дължи обезщетение. Ще получим до 1000 лева компенсация, ако докажем, че по вина на автобусната фирма сме изгубили багажа. При всички билети било то за ж.п. или автобусен транспорт в цената им влиза застраховка. За да може да я получите или да търсите друг тип обезщетение най-важното е да си пазите билета.
TrafficNews.bg
Още от категорията
Спешната помощ по въздух е временно спряна, медицинският хеликоптер - извън строя