Възражение против изграждането на пълначна станция за течен хлор между Шишманци и Белозем подадоха в общината жители от Раковски и съседните села. Те са събрали над 300 подписа против инвестиционното намерение на „Скорпио 46” ЕООД. За петък е насрочена и среща със собственика на фирмата Георги Гогов, на която хората да зададат въпроси и да изкажат своите опасения.
Инвестиционното намерение на фирма "Скорпио 46" предвижда на територията на бившия стоманолеярен завод в село Шишманци да се изгради разтоварище и пълначно за течен хлор. Ще се извършва разтоварна дейност на хлора от ЖП цистерна към стационарна цистерна и по-малки стоманени съдове - варели и бутилки. Това ще става с помощта на компресор за сух въздух с налягане до 12 бара. Разтоварването на цялата цистерна продължава около 5 часа. Максималното количество хлор, допустимо да бъде налично на обекта според инвестиционното намерение, ще е 146,054 т.
„На практика обаче наличният хлор ще е малко над 48 тона. Това е вместимостта на ЖП цистерната. Задължени сме да имаме още два съда със същия обем, което прави общо 146 тона, но те на практика ще са празни. Единият е стационарният резервоар, в който ще бъде пресипван хлорът. А другият е резервен, той ще се използва в случай, че се получи теч”, обясни пред TrafficNews.bg собственикът на фирмата инвеститор Георги Гогов. От стационарния резервоар хлорът ще бъде прехвърлян в по-малките съдове. Според Гогов те няма да бъдат съхранявани в Шишманци, а в рамките на няколко часа ще бъдат експедирани към ВиК дружествата в цялата страна, които са основните клиенти на "Скорпио 46". Процесът на прехвърляне на хлора се съпровожда с освобождаване на газова фракция. Реално най-голямата заплаха както за хората в региона, така и за околната среда, са вредните вещества, които могат да бъдат изпуснати във въздуха. Според инвеститора, за да не се допусне изтичане в атмосферата, газът ще се насочва по тръбопроводи към по-малък съд. Ще се извършва и постоянен мониторинг. От фирмата твърдят, че няма да има опасни отпадъци от дейността, те ще са единствено от битов характер. Няма да се формират и отпадъчни води.
„Фирмата от години се занимава с тази дейност, но в момента я извършваме в Пловдив – в регистрираната и узаконена по всички правила пълначна станция. В момента получаваме хлора от Румъния в съдове от 1000 килограма и го пълним в по-малки варели. Целта да се преместим в Шишманци е да използваме наличната ЖП линия, по която ще пристигат цистерните. По този начин ще се намали драстично цената на хлора и транспортните разходи”, посочи Гогов. Според него, ако се намали себестойността на хлора, може да доведе и до намаляване цената на водата за потребителите.
„Хората в Шишманци и околните населени места трябва да бъдат напълно спокойни. Ще вземем всички мерки, така че да не се допусне обгазяване. Подложени сме на ежегодни проверки от РИОСВ-Пловдив, пожарната, общината. Досега нямаме нарушения”, категоричен е Гогов.
Жителите на общината обаче са сериозно притеснени, тъй като Шишманци е съвсем близо, на около 1500 метра . „Кариерата и заводът за отпадъци ни тровят години наред, няма да допуснем ново замърсяване. Кой ще ни гарантира, че няма да има обгазяване. И какво ще се случи при евентуална авария?”, питат хората. Това ще са и част от въпросите, които ще зададат на инвеститора в петък.
За да бъде реализиран проектът, от РИОСВ-Пловдив трябва да дадат становище дали е необходимо изготвяне на Оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС). Ако такава е необходима, експертите ще посочат как да бъде избегнато евентуално отрицателно въздействие върху здравето на хората и околната среда. Инвеститорът трябва да изпълни всички предписания, преди да започне реализацията на инвестиционното намерение.
Още от категорията
Радев: У нас отново ще се обучават виетнамски пилоти