Солени глоби от 1000 лв до 50 хиляди лева очакват хиляди дружества и представители на свободни професии, които са посочени като "борци срещу изпирането на пари" в чл. 4 на Закона за мерките срещу изпирането на пари /ЗМИП/, ако не изпратят планове за обучение на своите служители на ДАНС до 15 февруари.
Бизнесът обаче се оказва тотално неподготвен за тези срокове. От няколко дни текат бурни дискусии сред засегнатите групи, като новите изисквания касаят адвокати, нотариуси, частни съдебни изпълнители, застрахователи, банки, лизингови фирми, брокери, търговци на едро, организаторите на хазартни игри, търговци на оръжие, петрол и петролни продукти, заложни къщи и т.н. и т.н. /вижте пълния обхват на засегнатите най-долу в текста/.
Така например в един от специализирани счетоводни форуми възниква сериозен дебат за това какво трябва да се извърши, за да се спазят новите изисквания, както и какви собствено са те. Мнозинството от специалистите са разбрали за промените едва преди дни, а огромна част все още тънат в неведение.
Законност
Причината за всеобщото неведение, довело до неподготвеност, е че Правилникът за прилагане на Закона за мерките срещу изпирането на пари (ППЗМИП) е приет в последните дни на 2018 година и е обнародван в Държавен вестник на 8.1.2019. Именно в в нормативния документ са уредени част от правилата, които трябва да спазват лицата /по чл. 4 от ЗМИП/, на които им е отредено да следят за съмнителни финансови операции и схеми в практиката си на работа. Така се оказва, че в ППЗМИП е наложен срок до 15 февруари ежегодно, в който всички лица трябва да изготвят и да изпратят план за обучение на служителите си. В чл. 67 е описано накратко какво съдържа този план, който в крайна сметка трябва да се входира в дирекция "Финансово разузнаване" на Държавна агенция "Национална сигурност".
Така според закона всяка година трябва да се изготвя план за въвеждащо и продължаващо обучение на служителите и запознаването им с изискванията на ЗМИП и актовете по прилагането му, като в него се включва и текущото практическо обучение, насочено към разпознаване на съмнителни сделки и клиенти, и предприемането на необходими действия при възникнали случаи на съмнение за изпиране на пари. Да! - това е тромавата формулировка на въпросното изискване и прилежащия към него план.
Практика
"Заради наближаващите промени в отчитането на фирмите пред НАП, касаещи новите правила за касови апарати и софтуери за управление на продажбите, тези нови изисквания за планове и анти мерки за финансови схеми са останали абсолютно встрани от погледа ни", коментират счетоводители.
Проблемът е, че никой не знае как точно да структурира въпросните планове, като някои твърдят, че ДАНС са публикували примерна форма, ала ние не успяхме да видим такава, тъй като цял ден сайтът на Агенцията е недостъпен, а телефонът на пресцентъра дава заето.
Представител на счетоводната гилдия твърди, че е успял да разговаря с пресаташе на ДАНС преди няколко дни, за да зададе резонния въпрос - трябва ли и хората на свободна практик,а и фирмите без персонал да подават подобни планове за обучение, ако са сред лицата по чл. 4?
"На страницата на ДАНС са пуснали примерен план за обучение. Питах в Пресцентъра. Много са внимателни /б.а. във формулировката/. Всички - и хората на свободна практика, и фирмите без персонал, ако попадат в чл. 4, подават план за обучение до 15.02. След това до 15.05 приемат вътрешни правила", пише счетоводителят.
Вътрешни правила
Освен планът, всички т.н. борци срещу изпирането на пари ще трябва да изготвят и предоставят отново в ДАНС Вътрешни правила за контрол и предотвратяване на изпирането на пари. По повод него, фирмите и хората, упражняващи свободни професии, могат да си отдъхнат, тъй като имат отсрочка. Според трактовка на закона, те разполагат с 4 месеца след влизането в сила, което ще рече, че срокът за изпълнението започва от 12.01.2019 г. и изтича на 12.05.2019 г, т.е. до тогава най-късно те трябва да се съставили и изпратили за одобрение плановете си, въпреки че все още образец за тях няма.
Санкции
Сериозни глоби се предвиждат за маса нарушения или по-скоро неизпълнения на заложените мерки в ЗМИП и правилника за прилагането му. Що се касае до тези, които изпуснат срокът 15 февруари /утре/ при първо нарушение - глобата за физически лица е от 1000 до 10 000 лева, а за юридически лица и еднолични търговци от 2000 до 20 000 лева, като за банки, обменни бюра /и лицата по чл. 4, т. 1 – 6 и 8 – 11/ глобите стигат 50 000 лева.
При повторни нарушения глобите се удвояват и достигат баснословни суми.
Засегнати лица
Целта на новата нормативна уредба е група лица да прилагат мерки за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари. Сред тези мерки са комплексни проверки на клиентите, събиране на информация, идентифициране и разкриване на съмнителни сделки и клиенти, оценка на риска за изпиране на пари и т.н.
Всички, които по закон трябва да прилагат тези мерки, са надлежно описани в чл. 4, като ние ще ви представи члена в своята пълнота, тъй като никой все още не се наема да прави трактовка на закона.
Борците срещу изпиране на пари са:
1. Българската народна банка и кредитните институции, които извършват дейност на територията на Република България по смисъла на Закона за кредитните институции;
2. другите доставчици на платежни услуги по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи и техните представители;
3. финансовите институции по смисъла на Закона за кредитните институции;
4. обменните бюра;
5. застрахователи, презастрахователи и застрахователни посредници със седалище в Република България, които са получили лиценз при условията и по реда на Кодекса за застраховането, когато извършват дейност по един или повече от класовете застраховки по раздел I на приложение № 1 към Кодекса за застраховането; застрахователи, презастрахователи и застрахователни посредници, които са получили лиценз в друга държава членка, или друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, които осъществяват дейност на територията на Република България, когато извършват дейност по един или повече от класовете застраховки по раздел I на приложение № 1 към Кодекса за застраховането; застрахователи и презастрахователи със седалище в държави, различни от държава членка, или държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, получили лиценз от Комисията за финансов надзор да осъществяват дейност в Република България чрез клон, когато извършват дейност по един или повече от класовете застраховки по раздел I на приложение № 1 към Кодекса за застраховането;
6. лизинговите предприятия;
7. пощенските оператори, лицензирани да извършват пощенски парични преводи съгласно Закона за пощенските услуги;
8. инвестиционните посредници;
9. колективните инвестиционни схеми и другите предприятия за колективно инвестиране;
10. управляващите дружества и лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове;
11. пенсионноосигурителните дружества с изключение на дейността им по управление на фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване;
12. регистрираните одитори;
13. лицата, които по занятие предоставят счетоводни услуги и/или консултации в областта на данъчното облагане;
14. нотариусите и помощник-нотариусите по заместване;
15. лицата, които по занятие извършват правни консултации, когато:
а) подпомагат или участват в планирането или изпълнението на операция, сделка или друго правно или фактическо действие на свой клиент относно:
аа) покупко-продажба на недвижим имот или прехвърляне на предприятие на търговец;
бб) управление на средства, финансови инструменти или други активи;
вв) откриване, управление или разпореждане с банкова сметка, със спестовна сметка или със сметка за финансови инструменти;
гг) набавяне на средства за учредяване на юридическо лице или друго правно образувание, увеличаване на капитала на търговско дружество, предоставяне на заем или всяка друга форма на набавяне на средства за осъществяване на дейността на юридическо лице или друго правно образувание;
дд) учредяване, регистриране, организиране на дейността или управление на доверителна собственост, търговец или друго юридическо лице, или друго правно образувание;
ее) доверително управление на имущество, включително тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания, учредени и съществуващи съобразно правото на юрисдикциите, допускащи такива форми на доверителна собственост;
б) действат за сметка на и/или от името на свой клиент в каквато и да е финансова операция;
в) действат за сметка на и/или от името на свой клиент в каквато и да е сделка с недвижим имот;
г) предоставят адрес на управление, адрес за кореспонденция, офис и/или други сходни услуги за целите на регистрацията и/или функционирането на юридическо лице или друго правно образувание;
16. лицата, които по занятие предоставят:
а) адрес на управление, адрес за кореспонденция, офис и/или други сходни услуги за целите на регистрацията и/или функционирането на юридическо лице или друго правно образувание;
б) услуги по учредяване, регистриране, организиране на дейността и/или управление на търговец или на друго юридическо лице, или друго правно образувание;
в) услуги по доверително управление на имущество или на лице по буква „б“ включително:
аа) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността директор, секретар, съдружник или друга сходна длъжност в юридическо лице или друго правно образувание;
бб) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността доверителен собственик – в случаите на тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания, учредени и съществуващи съобразно правото на юрисдикциите, допускащи такива форми на доверителна собственост;
вв) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността номинален акционер в трето чуждестранно юридическо лице или друго правно образувание, различно от дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, спрямо което се прилагат изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти;
17. частните съдебни изпълнители и помощник частните съдебни изпълнители;
18. лицата, които извършват по занятие посредничество при сделки с недвижими имоти;
19. търговците на едро;
20. търговците на оръжие, петрол и петролни продукти;
21. организаторите на хазартни игри;
22. органите по приватизацията;
23. лицата, организиращи възлагането на обществени поръчки;
24. министри и кметове на общини при сключване на концесионни договори;
25. юридическите лица, към които има взаимоспомагателни каси;
26. лицата, които предоставят паричен заем срещу залагане на вещи;
27. професионалните съюзи и съсловните организации;
28. юридическите лица с нестопанска цел;
29. професионалните спортни клубове;
30. пазарни оператори и/или регулирани пазари;
31. Централния депозитар и другите депозитарни институции, които осъществяват дейност по регистриране на финансови инструменти и по прехвърляния на такива инструменти чрез откриване и водене на сметки на техните емитенти и/или притежатели;
32. политическите партии;
33. органите на Националната агенция за приходите;
34. митническите органи;
35. изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда в качеството му на национален администратор по смисъла на Регламент (ЕС) № 389/2013 на Комисията от 2 май 2013 г. за създаване на Регистър на ЕС съгласно Директива 2003/87/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и решения № 280/2004/ЕО и № 406/2009/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на регламенти (ЕС) № 920/2010 и (ЕС) № 1193/2011 на Комисията (OB, L 122/1 от 3 май 2013 г.).
Адресът, на който трябва да се изпращат плановете е: