Премиерът и транспортният бранш си стиснаха ръцете и се разбраха за още три месеца тестове на тол системата, през които да се прецени ефективността й, а и цените, които са планувани за изминат пробег.
Принципно тестовете трябваше да тръгнат от днес, а от 16-ти август да заработи системата реално, но… на практика старта се отлага за ноември.
"От 16 август започват реални тестове на тол системата, които ще продължат 3 месеца", посочи изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
Днес той, представители на Конфедерацията на автобусните превозвачи, АПИ и МРРБ се събраха на сутрешна среща при министър председателя Бойко Борисов в опит да изтъркат противоречията помежду си.
Сдруженията на транспортните фирми месеци наред настояваха да се ограничи обхватът на пътищата, за които ще се плаща тол такса, както и да се намалят тарифите. Другото им искане – да има 6-месечен тестов период за новата система, днес срещна разбиране от властта.
"Обединихме се около няколко важни точки. Всички сме наясно, че има необходимост и сме съгласни да се въведе тол системата като най-справедливият начин за ползване на пътищата, защото всички искаме да се возим на по-добри пътища", посочи след срещата Арабаджиев.
"Взе се решение, още от утре започваме разговори с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, но от 16 август се започват реални тестове, като ние предложихме да доставим наши превозни средства, на които да се монтират бордови устройства и в рамките на около 3 месеца да се извършат тези тестове, за да се види реалната картина, която ще се получи от трафика, освен на автобусите, а и на товарните автомобили. Ще работим на база получените данни по обхват и цени. За нас е най-важно да се направят реални тестове, от които да се види реалното състояние на трафика и по какъв начин ще се работи по нататък", заяви той.
Според заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков има сближаване на позициите.
Той обаче отбеляза, че що се отнася до искането на бизнеса за намаляването на тарифите трябва да се мисли внимателно, тъй като тези пари са обвързани с рехабилитацията на републиканската пътна мрежа и изграждането на магистралните пръстени.
"Окончателният размер на таксите ще бъде определен, след като бъде измерен реалният трафик на камионите над 3,5 тона след 3 месеца тестов период", съобщи Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Тя посочи още, че ще представят на МРРБ своя карта на пътищата с нулева ставка, от общо 10 800 километра.
Транспортният бранш недоволства, че прекалено голяма част от пътищата у нас ще бъдат включени в тол системата.
"За сравнение в Германия тол се плаща на 8% от пътната мрежа. В ЕС предимно процентът е под 10. В България говорим за 65%", възмутиха се превозвачите.
От бранша прогнозираха преди дни поскъпване на стоки и храни, ако се запазят предложените от регионалното министерство ставки за тол таксите и предупредиха, че ако второстепенните пътища не бъдат извадени от тол системата, над 200 трудно достъпни населени места ще имат проблем със снабдяването заради поскъпване на транспорта.
По неофициални данни предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO 6, а най-високата - близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO 1 и EURO 2.