Публикуваха за обществено обсъждане проекта за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 на НАП. Нормативният документ стана печално известен след огромния стрестест за бизнеса по отношение на внедряване на новите правила за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания упрвляващите електронен магазин. Срокът за обсъждане е 14 дни, а предложеният проект на наредба и мотивите към него са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите и на Портала за обществени консултации.
Новостите в проекта на Наредба-18, освен отсрочка в сроковете, за което вече TrafficNews.bg, ви информира, е създаване на опция за електронен касов бон, който не съществува на хартия, и се изпраща на електронен адрес на купувача. Тази възможност е въведена само за търговците, които осъществяват дейността си изцяло по електронен път.
"Във връзка с тази регламентация с проекта на наредба се предлага въвеждане на функционално изискване към фискалните устройства за генериране на фискален бон в електронен вид, който да може да се предостави на електронен адрес на лицето. Промяната е възможност за задължените лица по техен избор да предоставят фискалния бон в електронен вид, вместо на хартиен носител. Така, използвайки съвременните технологични възможности, свързани с начина на комуникация, лицата, осъществяващи дейност чрез електронен магазин ще могат да предоставят на своите клиенти документа, доказващ регистрираната продажба на закупената стока, съответно услуга, по електронен път", пише в мотивите към проекта.
С проекта се въвеждат разпоредби, които регламентират реда за вписване и заличаване от новия публичен оналйн регистър на електронните магазини, както и неговото съдържание. Припомняме, че регистърът влезе в сила в началото на тази година и задължава търговците онлайн да се регистрират в него до 6 месеца от стартиране на дейността им.
От НАП обясниха, че са започнали поредица от срещи с браншови, работодателски и професионални организации по повод предстоящите промени в Наредба-18. Целта на срещите е да бъдат обсъдени дискусионните моменти в нормативния акт и необходимите стъпки за привеждане на дейността на търговците в съответствие с новите изисквания.
На първата среща с бизнеса представители на НАП се срещнаха с членовете на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), Българската стопанска камара и Българската е-комерс асоциация. В следващите седмици ще бъдат проведени срещи с представители на туристическия бранш, медицинските услуги, фармацевтичния сектор, финансово-счетоводната общност, търговията с горива, ритейл сектора и други.
По време на дискусията са обсъдени въпроси за адаптирането на т.нар. ERP системи към новите изисквания, отразяването на авансови и частични плащания в софтуерите за управление на продажбите, механизмите за отчитане на оборотите при разносната и мобилна търговия; фискалните правила за онлайн магазините и множество технически въпроси.
Над 87% от браншовите и работодателските организации, до които е извършено допитване от НАП, са заявили, че първоначално предвидените срокове са недостатъчни по отношение на изискванията за софтуерите за управление на продажбите. Това с особена сила е валидно за предприятия, използващи комплексни системи за управление на търговската си дейност (ERP системи). От НАП обясняват, че заложеното удължаване на сроковете в Наредба-18 е на база отчетената необходимостта от преработване на съществуващите системи за управление на търговската дейност, включително с участието на разработчици, намиращи се в чужбина, технологичното време за инсталация, тестване и обучение на персонала удължаването на срока ще позволи на икономическите оператори да изпълнят нормативните изисквания.
В тази връзка, с оглед степента на готовност на бизнеса и на комплексния характер на процесите по привеждане в съответствие с изискванията, се предлага удължаване на сроковете така:
29.03.2019 г.
Собствениците на електронни магазини, стартирали дейност преди 29 декември 2018 г. и получаващи плащания в брой или с банкови карти, подават информация в НАП чрез портала за електронни услуги на агенцията.
31.03.2019 г.
- Смяна или модифициране на касовите апарати на регистрираните по ДДС лица, които не ползват СУПТО.
- Бензиностанциите посочват данни за размера на ДДС, акциз, покупна и продажна цена на горивата във всяка касова бележка.
30.06.2019 г.
- Смяна или модифициране на касовите апарати на нерегистрираните по ДДС лица, които не ползват СУПТО.
- Смяна на електронните системи с фискална памет на бензиностанциите.
30.09.2019 г.
Всички търговци - независимо от това дали са или не са регистрирани по ДДС, използващи софтуер за управление на продажбите, трябва да сменят или модифицират касовите си апарати и да приведат използвания от тях софтуер в съответствие с нормативните изисквания. От 1 октомври 2019 г. софтуерът следва да управлява всички фискални устройства, намиращи се в търговския обект.
31.12.2019 г.
Ползвателите на Интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност (ИАСТУД), най-често ползвани в големите търговски вериги, ги привеждат в съответствие с изискванията на наредбата.
Смъртта на Промяната ще удари най-сериозно бизнеса на заведенията, складовете и магазини