Тракия икономическа зона има планове за приличане на нови инвестиции в размер на половин милиард евро, а до края на 2022 година се очаква сумата да достигне 1 милиард. Това съобщиха вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов и министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер след среща с Консултативния съвет към Тракия икономическа зона - Въглеродно-неутрална индустриална зона /ТИЗ-ВНИЗ/ в Пловдив днес.
Сандов съобщи и за началото на нова програма с екологична насоченост "За чиста и зелена България" и подчерта, че икономическата зона на Пловдив е прекрасен пример за съчетаване на икономически растеж със зелени политики.
"Изключително ми е приятно, че в България се случват неща, които са част от общия процес на преход към нов тип кръгова икономика, биобазирана, търсеща синегрия в устойчивото развитие, почиващо на трите стълба - икономически, екологичен и социален. Днес с министър Лорер проведохме много продуктивна среща. Видяхме, че бизнесът в ТИЗ е наясно с всички предизвикателства, но още повече - той е в авангардът на добрите примери за трансформация на бизнес сектора в България към една кръгова, зелена икономика, която задоволява собствените си енергийни нужди и увеличава ефективността с иновативни подходи. Това, което видяхме като планове и амбиция на ТИЗ е това, което очакваме да видим от бизнеса в цялата страна, за да бъдем продуктивна част от европейската икономика и световните процеси. Климатичните политики не създават само затруднения, но и добри условия за икономически растеж, по-чиста околна среда, защото всички ние дишаме един и същи въздух. Виждаме, че с новите подходи ние можем да направим България икономически атрактивна за привличане на инвестиции и същевременно адекватна на процесите на европейско ниво", посочи Сандов и допълни, че в момента тече цялостен мониторинг на системата за управление на отпадъци и се очаква тя да бъде изцяло променена и по законодателен път следващата година.
"За чиста и зелена България" започва от южнокорейската компаниите, развиващи се в индустриалната зона на Пловдив, и цели да информира и подбуди хората да събират отпадъци разделно, да не замърсяват, как ефективно да се управляват процесите по събиране и рециклиране на отпадъци.
Даниел Лорер също подчерта, че днешната пресконференция е символ на това как България иска икономиката и околната среда да вървят и да се развиват ръка за ръка.
"Икономиката и зеленият преход ще се движат заедно. Зелените и дигиталните политики са основните пера на европейските програми за следващия период до 2027 година и вие ще го видите в програмите, които Министерството на иновациите и растежа ще предостави на бизнеса са развитие в рамките на следващите години. ТИЗ е чудесен пример за оператор на индустриална зона, който се движи напред във времето. Идеята за индустриален парк, който е въглеродонезависим, е точната посока, в която трябва да се движим, за да може България да е конкурентна среда за бизнес в 21 век", посочи Лорер. Той допълни, че страната ни напредва в дискусиите по отношение на Плана за възстановяване и устойчивост.
"Фишът за индустриални зони ни касае пряко. Ще има акцент, в който операторът на индустриална зона ще може да покаже инвестиционен интерес към неговата зона. Фишът ще бъде напълно отворен за оператори на индустриални зони в цялата страна, било то държавни, общински или частни такива. Допълнителен акцент в програмата е са възобновяемите енергийни източници. Гранатовия аспект също е силно застъпен - част от инструментът ще бъде грантов, а друга - кредитен", допълни Лорер и подчерта, че се водят преговори с няколко финансови институции по отношение на програмата.
По време на събитието беше представен българският електромобил Sevic v500e, който вече е сертифицираният от европейската автомобилна организация UTAC за движение по пътищата на Европа.
"Ние сме първата компания от България, която произвежда електромобили и е сертифицирана UTAC. Мисля, че сме живия пример за иновацията и зелената енергия. Произвеждаме иновативен продукт - електрически камион. Идеята ни е градовете да станат неутрално независими и да няма замърсяване. Нашите камиончета ще бъдат произвеждани със зелена енергия от средата на годината. Изграждаме нов завод за производство. До момента инвестицията ни е около 10 милиона, очаква се да стане двойна. Ще започнем с производството на 500 автомобила, а за другата година планираме 1000", посочи Радослав Макавеев от компанията-производител.
Автомобилът може да бъде з два вида батерии, които осигуряват съответно пробег от 150 км и 300 км. От компанията споделиха, че има голям международен интерес. Идеята на компанията е 100% от частите за автомобила да се произвеждат в България. Очаква се средната цена да започва от 20 000 евро. Електрокамионът е приложим в търговията, социални услуги и други обслужващи дейности в градски условия.
Министрите Лорер и Сандов пробваха българския електрически камион, който вече се използва от няколко общини.