Неяснотите около Летище Пловдив стават все повече, а надеждата за превръщането му в модерен европейски аеропорт, изгасва все повече. Вече 6 месеца няма никакво движение по делото, което е за собствеността на перона и други части от летището.

След решението на Апелативния съд в Пловдив, който присъди делото в полза на частника през октомври, юристите на Областна управа все още очакват дата за обжалването във Върховния касационен съд . Докато делото пък отлежава по съдебните шкафове, положението на аеропорта става все по-тежко откъм материална база.

От една страна държавата не може да инвестира в спорните терени, а от друга не може да се стартира и нова процедура по концесията заради делата.

 Така новата концесия за летище Пловдив вероятно ще стартира през 2020 година и то, ако делото завърши в полза на Областна администрация, които водят битката.

Все  пак дейността на летището заради делото не е засегната към момента.Причината е, че въпреки решението на двете съдебни инстанции, летището все още се стопанисва от „Летище Пловдив” ЕАД, което е изцяло държавна собственост. Така ще остане до становището на ВКС, която ако потвърди решението на окръжните и апелативните магистрати, терените ще отидат в частната компания  „Летище Пловдив” АД.

Припомняме, че съдебната сага между държавата и компанията е още от 2015 година. Тогава летището спира да плаща наема от 20 000 лева на месец за ползване на перона и другите сгради, собственост на дружеството.

Как перонът на летището се оказа в частни ръце?

„Летище Пловдив” АД е уникална партньорска конфигурация, която може да послужи за христоматиен пример за това как се разсипва държавна структура.

Още през 1995 година държавата апортира сгради и техника и първоначално нейното участие в смесената фирма е 55 %, а три години по-късно делът е стопен на 36 на сто. През години с вдигането на капитала, акциите на държавата става все по-малко. Така от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен, а голяма част от собствеността отива в „Летище Пловдив” АД, за сметка на държавното предприятие.  

Години наред новото държавно дружество „Летище Пловдив” ЕАД плащаше наема за складовете и перона, докато държавата реши, че всичко това е тяхна собственост и започна да води дела.

Междувременно през 2009 година перонът на летището бе разширено  значително  от държавата , като на него бяха направени четири нови места за кацнали самолети.

Развоят на делото обаче мина катастрофално за държавните структури.  Окръжният съд не само, че отхвърли жалбата на държавата, но на практика признава, че и новата част от перона трябва да е в ръцете на частника. В мотивите на съда е записано, че  „Летище Пловдив” АД е носител на правото на собственост на перона за цялата му площ от 109 182 кв.м., включваща стара и нова част. Причината е, че дострояването на пистата сама по себе си не е довела до образуването на нов обект, а това води до присъединяването й към основния парцел.

Апелативният съд в Пловдив потвърждава делото на  окръжните магистрати.

 По време на делата обаче юристите на частната компания недвусмислено са се изказали, че тя ще търси пропуснати ползи от държавата за времето, в което тя е ползвала перона без наемни отношения. С други думи, ако ВКС потвърди решението на Апелативния съд, от „Летище Пловдив” АД, те могат да заведат дело за пропуснати ползи. Друг любопитен факт е, че точно преди държавната и частната фирма да приключат договорните си отношения, вторите са поискали 140 000 лева месечен наем,вместо плащаните 20 000 лева. Стъпвайки на това, от компанията може да заведат дела за милиони срещу държавата.

Кой е собственик на „Летище Пловдив”?

Компанията в началото е в ръцете на швейцарска фирма на покойния директор на "Кинтекс" Младен Мутафчийски, която всяка година прибираше тлъст наем като рентиер на нещо, било доскоро държавна собственост.  Въпреки многократните преговори между държавата и него, до сделката за 8 млн. лева за откупуването на перона така и не се стига. След това дружеството попада в ръцете на издателя Иво Прокопиев, който по-късно  го препродава на датска фирма. Следват няколко сделки, в които са замесени и офшорни фирми в Кипър, а в момента в борда на директорите са фирмата БК Проджект, Станислав Тачев и Анка Сарандева, последната е и представител на дружеството.

Още по казуса, вижте в линковете:

Летище Пловдив остава без перон? Присъдиха на частната фирма и новата част от пистатаСитуацията с аеропорта става все по-тежка след решение съда, може да последват дела за милиони

Неизвестните около летище Пловдив продължават, концесията най-рано през 2020 годинаСъдбата на аеропорта зависи от ключовото дело за перона с частната компания