Премиерът Бойко Борисов ще постави исканията на българските превозвачи пред френския президент Емануел Макрон и германския канцлер Ангела Меркел тази седмица, стана ясно след среща на министър-председателя с представители на транспортни организации.
Правителството категорично застава зад исканията на бранша във връзка с "Пакет мобилност", както зад намерението им да протестират, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски. Той потвърди, че ще напусне председателското място на съвет на министрите, ако трябва да внесе текстове, които са в разрез с интересите на българските компании.
Превозвачите от своя страна потвърдиха намерението си да проведат шествие с камиони и автобуси на 16 май, когато в София ще се съберат лидери от целия Европейски съюз. От бранша добавиха, че обмислят и други форми на протест.
"Благодарни сме на българското правителство за подкрепата, която декларира днес и лично на премиера Бойко Борисов, който се ангажира с важната за бранша тема", заявиха от Съюза на превозвачите.
Министър Ивайло Московски посочи, че транспортното министерство винаги е защитавало интересите на българските превозвачи във връзка с "Пакет мобилност" и предложенията най-вече на Франция. Едно от най-проблемните предложения по "Пакет мобилност 1", който се отнася до тежкотоварните превози, е задължението водачите да се прибират в домовете си или в база на компанията на всеки няколко седмици.
Превозвачите намират за несправедливи и предложенията за ограничаване на тежкотоварния каботаж, за забрана да се нощува в кабините, които всъщност са пригодени за нощуване, както и за периода, след който започват да се изплащат командировъчни средства с размер на командировъчните на държавата, през която се преминава. "Предстоят ни тежки дебати, които за съжаление се бламират на ниво работна група. Последното заседание на работната група демонстративно е било напуснато от френския представител", поясни министърът.
Ивайло Московски потвърди, че в сряда и четвъртък предстоят срещи между премиера Борисов, френския президент Макрон и германския канцлер Ангела Меркел, които не са конкретно по темата, но ангажиментът на правителството е тя да бъде дискутирана там.
"Отправихме покана към ресорния еврокомисар по транспорт да дойде на среща в България, както с министър-председателя, така и с целия бранш и представителите на транспортните асоциации", допълни той.
Според превозвачите основаната цел на предложенията е българските компании да бъдат доведени до състояние на неконкурентноспособност. Прелаганите промени засягат не само международния тежкотоварен бранш, но и автобусния, затова за протести са готови представителите и на двата сектора, заяви Петко Ангелов.
Сред протестните действия, които превозвачите планират са и блокади на заводи на чуждестранни инвеститори в България.
Срещата Борисов направи ден преди да дойде в града под тепетата заедно с транспортния министър Ивайло Московски.
Причината за недоволството на българските превозвачи е новият пакет за мобилност, който Европейската комисия внесе в Европарламента и предстои да бъде гласуван от евродепутатите. Голяма част от тежкотоварните камиони ще потеглят от Пловдив.
„Над 120 хиляди семейства може да бъдат изправени пред дилемата да имигрират от страната или да сменят професията. Новата регулация, която се предвижда в автомобилния бранш, буди безпокойство в превозвачите в България и цяла Източна Европа. Те вече се готвят за най-лошия сценарий, тъй като смятат, че няма да бъдат конкурентноспособни и да заплащат на своите служители, както досега. Това от своя страна ще доведе до намаляването на приходите и масови фалити.”, съобщиха от Съюза на българските превозвачи.
Според превозвачите, пакетът има за цел единствено да изхвърли от европейските превози компаниите от Източна Европа, категорични са всички в бранша. Четири промени на практика биха прекроили цялата досегашна дейност на шофьорите и фирмите.
Една от точките предвижда шофьорите да се прибират на всеки три седмици в „родните си места”. С други думи, тръгва един шофьор към Франция и той трябва да се върне до 3 седмици в България и да престои поне 45 часа. Това е идеалният вариант, но той почти никога не се случва заради спецификите на пазара. Голяма част от шофьорите от България отиват в Западна Европа - доставят стоката и правят вътрешни превози около 2 или 3 месеца, след което се връщат у нас пълни със стока. Ако пък камионът се върне празен това означава хиляди евра загуби за превозвачите.
Според новите изисквания шофьорът ще трябва на 3-тата седмица да остави камиона и да се прибере до България – с автобус, самолет или алтернативен транспорт. Това означава, че фирмите трябва да плащат транспорта на шофьорите между 200 и 300 евро за маршрута в двете посоки. Немалък проблем е, че през това време камионът остава без надзор, а в него често има товари за десетки хиляди евра.
По-големият абсурд обаче е, че шофьорът се задължава да почива на 3 седмици в „родното му място”, а не където той иска. На практика, ако служителят иска да почива на планина или море със семейството си, той няма да може през този интервал.
Другият спорен момент във въпросния пакет е заплащането на шофьорите. В момента българските и източноевропейски шофьори работят на един и същи принцип. Те получават минималната заплата за длъжността си, като всички останали средства идват под формата на командировки.
Ако основната заплата на шофьорите е 300 евро, то за всеки работен ден, когато са на курс получават средно около 50 евро командировъчни. С други думи те взимат минимум около 1800 евро.
Новият пакет предвижда след третия ден всеки да получава командировъчни според минималната ставка на съответната страна. Във Франция тя е 7 евро на час, а в Германия 10 евро на час. В другите страни ставките са далеч по-ниски.
Ще се получи така, че нито един шофьор няма да иска да изпълнява курсове до определени страни. Ако един тираджия ще получи 1200 евро за курс България – Испания, то при курсове до Франция и Германия, заплатата му ще стига до 3000 евро.
Отново с претекста за по-голямо удобство на шофьорите, новите правила забраняват на шофьорите да спят в кабините си по време на 45-часовата си почивка, която е задължителна всяка седмица.
Подобно изискване води след себе си редица проблеми, като това поставя въпроса кой ще охранява камиона и стоката в него и как водачът ще се придвижи от паркинга на магистралата до съответния хотел или мотел.
На практика в Европа няма достатъчно места, на които камионите да бъдат оставяни без риск. В Германия не достигат 35 000 паркоместа. Кабините на камионите имат всички съвременни удобства и нищо не пречи шофьорите да ги ползват.
Абсурдът в случая е, че шофьорите могат да спят на палатки до камиона, но не и в него, въпреки всички удобства, с които е оборудван.
Друга точка в новият пакет за мобилност засяга „Либерализация” на каботажа.
Един от основните източници на финанси на шофьорите и превозвачите е т.нар. шосеен каботаж. В момента правилата позволяват в рамките на 7 дни да се направят три курса. С други думи в рамките на седмица се позволява курсове от три точки на Франция или друга страна да се натовари и разтовари стока.
Новите правила са сложени като „либерализация” на пазара, като привидно ограничението за брой курсове отпада, но… периодът, в който каботажът може да бъде направен е ограничен на 5 дни, а между двата курса трябват 2 дни почивка. Или иначе казано е невъзможно да се направи каботаж между 2 точки на страната.
Пакетът с промени ще се обсъжда поне 6 месеца в комисии, след това ще влезе в парламента, което ще е най-рано в края на тази или началото на другата година. Все още няма ясни сигнали от страна на българското правителство дали ще подкрепи промените. Те обаче може да оставят 190 000 шофьори без работа у нас, а десетки фирми със сериозни обороти да фалират.
По тази причина те подготвят национално съвещание в столицата на 15 май, а ден по-късно – на 16 май национален протест пред Народното събрание. В същия ден шофьори с тирове ще направят мирно шествие из улиците на София.