Пътуване, което трябва да отбележи един от най-щастливите моменти в живота на зрелостниците от Националната търговска гимназия - Пловдив, се превърна в унизително преживяване. Абитуриентската екскурзия до Кушадасъ, организирана от туроператора Фанагория Травел, остави у десетки младежи и техните родители дълбоко разочарование.

Единият от двата автобуса, осигурени за пътуването, е бил без работещ климатик. Въпреки че проблемът е известен, превозното средство продължава да превозва групи с деца. И така връщането към България се превръща в истинско мъчение.

„Навън беше 38 градуса, а вътре термометър на телефона показваше 32. Бяхме като в оранжерия, разказва пред TrafficNews Елена Йовчева, една от 56-те пътници в рейса. „Казаха ни, че климатикът работи на максимум. А то беше само вентилатор – перка, която върти горещ въздух“, допълва момичето.

Пътниците са били принудени да изтърпят 14-часово пътуване без свеж въздух и с отказ да се отварят прозорци. „На някои им прилоша. Имаше хора, на които им се повръщаше. Имаше и болни от 6-часовото чакане на студено на границата на отиване“, обяснява и съученичката й Гергана Груева.

Истински скандал избухва, когато става ясно, че за едно от децата изобщо няма място в автобуса. Оказва се, че с рейса трябва да се върнат директорката на училището и дъщеря й, които са били закарани до Кушадасъ от управителя на туроператорската фирма с личния му автомобил. За да се освободят места, в турския курорт остава аниматорът и единият шофьор. Така двата автобуса са пътували с общо трима водачи. Или по човек и половина на рейс, вместо по двама. Учениците обаче категорично отказват да седнат отпред на шофьорското място.

„Казах на шофьора, че за мен няма място, а той ми отговори: „Ами стойте си на земята”, споделя Дария Георгиева. Децата са били принудени да се редуват – кой да седи на стълбите, кой на пода между седалките.

Опит за размяна с пътниците от другия автобус с климатик също е отказан. „Учтиво го помолихме да се сменим на следващата спирка за три часа, за да живнем. Шофьорът слезе бесен, хвърли си бъркалката и започна да крещи на всички“, разказва Елена.

Сериозни проблеми съпътстват и престоя в 4-звездния хотел в Кушадасъ. Част от учениците са доплатили по 50 лева, за да бъдат настанени в двойни стаи. Оказва се обаче, че и останалите помещения – с 3 и 4 легла, са със същите размери като двойните. Децата трябва да спят на разпънати походни легла и матраци на пода. „В нашата стая, за която доплатихме, имаше умрели мравки с крила навсякъде. В банята имаше петно, вероятно от повръщано“, разказва Елена.

„Искахме просто да ни изчистят стаята. След два часа чакане и няколко разговора с рецепция, накрая ни я смениха. Новата стая беше двойно по-голяма и чиста – явно това е, което сме платили“, казва момичето.

Според Теодор Делиянчев макар първоначално да им е било казано да се обръщат към аниматорите, в даден момент става ясно, че никой не поема отговорност: „Прехвърляха си вината постоянно. А отговорът винаги беше: Няма повече свободни стаи“, спомня си момчето.

Ситуацията придобива още по-сериозен характер, когато едва след завръщането в България учениците получават договорите си. Няма касови бележки, няма доказателства за извършено плащане. След разправии с управителя на Фанагория Травел Кирил Стамов вчера на две от ученичките са издадени касови бележки, за да могат да подадат жалба в Комисията за защита на потребителите. Междувременно медицинските застраховки се оказват без подпис и печат, а застрахователната компания твърди, че няма активирана полица на тяхно име.

TrafficNews заедно с част от потърпевшите посети офиса на туроператорската фирма и разговаря с управителя Кирил Стамов. Пред наш репортер той призна за проблема с климатика и обеща възстановяване на разходите за транспорта на всички засегнати. По-късно стана ясно, че ще им бъдат заплатени само 100 лева. Според договорите обаче при подобни обстоятелства клиентът има право на до 50% неустойка, или около 440 лв. на човек.

На въпросите за отношението на шофьора към Дария, Стамов отговори: „Не е приемливо, разбира се. Ще разговарям с фирмата и ще се постарая да ви издействам допълнителна компенсация.“

Относно факта, че двойни, тройни и четворни стаи реално са били с едни и същи размери и хората са спали на разтегателни легла и матраци по земята, Стамов заяви, че „такъв е бил хотелът” и това е било „малшанс”.

„Платихме 880 лева, за да спим на матраци и да пътуваме без въздух. Почивката ни се превърна в кошмар. Решени сме да направим всичко възможно това да не се случи и с други хора”, категорични са учениците.

Днес те имат среща и с представител на фирмата превозвач.