Медицински колцентър приема обаждания на пациенти от цяла България 24 часа в денонощието. Чрез него може да се записва както час за преглед, така и да се обработват неотложни случаи, които се насочват към подходящ медицински център. Услугата се ползва от близо 50 лични лекари и болници у нас.
Това стана ясно на форум, организиран от Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването. Той се проведе в рамките на седмицата „Иновации за здраве“. Инициативата е на посолството на Швейцария у нас и Българо-швейцарската търговска камара и бе под патронажа на Мюриел Берсе Коен, посланик на Швейцария.
Целта на форума бе да очертае пред лекарите, бизнеса, неправителствения сектор и държавата проблемите пред е-здравеопозването и да покаже добри е-решения.
Събитието на новосъздадения дигитален клъстер събра над 43 лектори в шест отделни панела и аудитория от 350 човека. Представители на държавните институции, посолства, пациентски и медицински организации, медицински лица, директори на лечебни заведения, предприемачи, иноватори и лидери в дигитализацията на здравеопазването в България, както и още много заинтересовани страни в сектора участваха в събитието.
Ще има все по-голямо търсене на дигитални решения, които да осигуряват достъп на лекари, пациенти и техните семейства до актуална информация в реално време, заяви Росен Русинов от клъстера.
Друга онлайн услуга за две години е помогнала на 200 000 пациенти в цял свят да намерят своята терапия.
Платформа за онлайн запазване на час пък се използва от 1300 лекари и е с една четвърт милион потребители. 160 000 от тях са намерили своя нов лекар чрез нея. Създателите изчисляват, че 850-те хиляди онлайн резервации са спестили 2 години от живота на лекарите и пациентите. 50% от записаните часове за преглед са направени през мобилен телефон.
Според д-р Бранимир Радуилов, макар медицината да е сравнително трудно поддаващ се на иновации сектор, все повече данни свързват лекарите с пациентите. Той цитира Eurohealth Customer Index, според който България заема 31-во от общо 35 места по ниво на дигитализация. В същото време само за 1 година Сърбия се е изкачила до 18 място в международната класация, а Македония – от 27-мо до 16-то, защото са въвели електронно записване на часове и други важни е-услуги.
„Българското здавеопознаве ще върви напред, когато бъде изградена единна национална информационна система, в която различните подсистеми работят в синхрон“, заяви Даниела Дариткова от Комисията по здравеопазване към Народното събрание. Тя определи въвеждането на електронен болничен лист като успех, а успоредното съхраняване на някои видове информацията на хартиен носител - като „дигитализация по български“.
За д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация най-важното при изграждането на тази единна информационна система са потребностите на пациентите и на лекарите.
Според д-р Иван Маджаров, председател на Българския лекарски съюз, дигитализацията е пътят, по които лекарите ще могат да заслужат доверието на пациентите, които са ги избрали, предлагайки им алтернативен и лесен достъп до второ мнение в случай на колебание от тяхна страна.
„Вярваме, че пътят към по-добро лечение, достъп и правилно управлението и опазване на здравето минава през дигитализацията и работата с данни в сектора. Форумът имаше за цел да представи пред широката общественост една вече бързо развиващата се здравна екосистема, която отговаря на нуждите на всички заинтересовани страни в сектора и поставя пациента във фокуса на всички процеси. Защото когато става дума за лечение, пациентите трябва да имат достъп до най-добрите постижения в областта на иновациите, а технологиите вече могат да им дадат най-доброто и в България“, коментира изпълнителния директор на клъстера д-р Мира Ганова.
Още от категорията
Виж всички
Предлагат нови правила за ТЕЛК и НЕЛК
45-годишен донор даде шанс за живот на трима души
Kак да подготвим тялото за студената зима
Акценти
Виж всички
Летище Пловдив посрещна първия полет от Братислава
Хванаха шампиона по бокс Мартин Поптолев с дрога зад волана