Тръгне ли тол системата водачите на камиони ще плащат за преминаване по пътищата по три начина – чрез бордово устройство, предоставено им от един от трите доставчика срещу месечен наем и депозит, чрез GPS тракер или чрез маршрутна карта.
Предполага се, че месечният наем за ползване на устройството ще бъде около 3 евро. В бордовото устройство водачите сами ще трябва да въведат теглото на камиона и броя на осите му. За да не лъжат, че носят по-малък товар и да платят по-малко, на 100 места по платените шосета ще бъдат инсталирани лазерни скенери и сензори в асфалта, с които в движение ще се мери теглото на камионите. За вграждането им се изискват минимални интервенции.
При отчитането на изминатото разстояние от камионите чрез GPS тракера, доставчиците пък ще искат той да е сертифициран.
При третия вариант – при закупуване на еднократна маршрутна карта, тя ще позволява на водача да предплати пътуването си между две предварително избрани места, като той ще бъде задължен за премине през няколко контролни точки. Маршрутните карти ще са с валидност от 24 часа от декларираната дата и начален час на пътуването, така че в случай на задръстване, катастрофа, принудителен или доброволен престой, шофьорът да има време да измине планираното предварително разстояние.
Глоба от 2500 лв. ще плащат шофьорите, ако се опитат да излъжат тол системата и се движат по родните пътища с камион без да са платили такса. Санкцията ще влиза в сила, ако хванатият в нарушение водача откаже да плати на място компесаторна такса, обясняват за "Труд" от Националното тол управление.
Компесаторната такса е значително по-ниска от предвидените в закона санкции. На място шофьорите ще могат да платят 125 лв. за камион от 3,5 до 12 тона и 175 лв. за тези над 12 т. Така те ще могат да се отърват от солената санкция и да продължат пътя си безпрепятствено до следващия календарен ден.
Всичко това ще стане факт, след като преминат тестовете на тол системата, за което се разбраха транспортният бранш и правителството. Вероятно е платеното пътуване по родните пътища да тръгне от ноември.
Окончателният размер на таксите пък ще бъде определен, след като бъде измерен реалният трафик на камионите над 3,5 тона след тестовия период на системата.
По неофициални данни предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO 6, а най-високата - близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO 1 и EURO 2.