Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) стартира един от най-мащабните си технологични проекти – изграждането на национален контролен център за мониторинг и управление на интелигентни транспортни системи (ИТС). Съоръжението ще струва над 14,1 млн. лева без ДДС и ще бъде изградено в София, като целта му е да свърже и управлява в реално време всички ключови пътни участъци в страната.

Център, който ще следи движението по пътищата в реално време

Новият център ще бъде своеобразният „мозък“ на републиканската пътна мрежа. Той ще обединява информация от:

  • метеостанции и сензори по пътищата,
  • системи за видеонаблюдение,
  • електронни табла за променливи съобщения (VMS),
  • камери за контрол на трафика и скоростта,
  • и други ИТС системи на АПИ.

Чрез  интегрираната софтуерна платформа, операторите ще могат да наблюдават пътната обстановка в реално време, да реагират при инциденти, затруднения или опасни условия, както и да изпращат автоматични съобщения към таблата по пътищата.

Системата ще позволява анализ на метаданни, автоматично откриване на инциденти и визуализация на данни чрез специализирани модули – за видео, метео, аларми, сценарии и събития.

Модерно оборудване и видеостена за 24/7 наблюдение

Контролният център ще разполага със:

  • специално проектирани помещения – работна зала, сървърна зала и зона за отдих;
  • видеостена, на която ще се визуализира в реално време информация от цялата пътна мрежа;
  • модерна IT инфраструктура с 2 сървърни системи, 2 маршрутизатора, 4 комутатора, 18 монитора и 7 операторски работни станции;
  • сървърни шкафове, UPS система и дизелов генератор за непрекъсваемо захранване;
  • телефонна централа и комуникационна система за директна връзка с пътните управления в страната.

Проектът включва и изграждане на система за видеонаблюдение, контрол на достъпа, пожарна и охранителна сигнализация, както и климатична инсталация, предназначена за високонадеждната сървърна техника.

Интелигентна софтуерна платформа

В основата на проекта стои интегрирана платформа за мониторинг и управление,  Изпълнителят ще трябва да осигури и обучение на 10 оператори и 2 системни администратора, които ще поддържат системата 24 часа в денонощието.

24 месеца за изграждане и 3 години поддръжка

Проектът ще се реализира поетапно за 24 месеца, след което изпълнителят ще поеме 36-месечна техническа и гаранционна поддръжка.

От АПИ подчертават, че контролният център е ключов за модернизацията на управлението на пътната инфраструктура, като ще позволи по-бърза реакция при инциденти, по-добра координация между службите и намаляване на риска от тежки пътни произшествия.