Двойно по-висока глоба и кола на трупчета ще бъде наказанието за всеки заловен шофьор без книжка. Това предвиждат заложените промени в Закона за движението по пътищата, който ще бъде разделен на три части.
Увеличават се и санкциите за най-тежките нарушения – за неправоспособни водачи и преминаване на червен светофар. Предвидени са седем нарушения, които ако даден водач извърши в рамките на две години, ще му бъде отнемана книжката.
След това ще трябва да премине през процедура за възстановяване на правоспособността и контролните точки.Въвеждат се и много ограничения за младите водачи през първите шест месеца след като се сдобият със свидетелство за управление.
Сегашният Закон за движение по пътищата ще бъде заменен от Закон за пътните превозни средства, Закон за движение по пътищата и Закон за водачите на моторни превозни средства.
Първият проект е качен от една седмица на сайта на Министерски съвет, а последните два проектозакона вече минаха обществено обсъждане и сега се редактират след получени становища от заинтересованите институции.
„Глобата за шофирането без книжка в момента е 300 лв. След промените санкцията става двойна. Прекратява се и регистрацията на МПС-то, с което се е движел нарушителят”, обясни шефът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски пред БТВ. Той разясни, че целта на разделянето на ЗДП на три части е да има ясни правила, санкции за нарушителите, както и да бъдат отделени правилата за шофьорите в отделен нормативен акт и изискванията към превозните средства.
През първите шест месеца младите водачи трябва да карат с придружител, както и да шофират автомобили с мощност до определени киловати. Освен това през нощта няма да имат право да возят пътници. „Надяваме се през тези месеци те да натрупат необходимия стаж и опит, за да ги направи по-сигурни и безопасни на пътя”, допълни той. Бойко Рановски поясни, че за нов водач се смята този, който придобива правоспособност за първи път и не са изминали две години от придобиване на първата му категория.
Други промени са свързани с регистрацията на автомобилите. Предвижда се тези, които се внасят за първи път в страната, да минат през пункт за идентификация и проверка на техническата изправност преди регистрацията. Пунктовете ще отговарят на критерии, различни от сегашните, които са само за проверка на техническа изправност.
След това автомобилът ще придобие паспорт с технически данни, които ще са в информационна система. Единствено служителите на МВР ще издават свидетелство за регистрация. В КАТ ще ходим само за получаване на свидетелство за регистрация и регистрационна табела.
Собственикът ще получава и паспорт, който ще придружава автомобила от регистрацията в България до времето, до което тя не бъде прекратена. Бойко Рановски изрази надежда да има строги правила и санкции, ако се установи злоупотреба в тези пунктове. Те ще бъдат контролирани както от служители на Министерството на транспорта, така и от служители на МВР.
Още от категорията
Дрогиран шофьор се приземи в подлез във Варна