Голям интерес в турската индустрия предизвика директната жп връзка между Пловдив и Черкезкьой. От този месец през Интермодалния терминал „Тодор Каблешков” се изпълняват три курса седмично в двете посоки между България и Турция. Всяка влакова композиция се състои от 34 вагона и 1400 тона товар в посока. Това на практика изкарва над 200 тира само за седмица от пътищата и граничните пунктове. Досега камионите пътуваха през граничния пункт Капъкуле, където 20 км опашка е традиционна гледка.
Влаковата композиция ще тръгва от турския град в понеделник, сряда и събота от 18.00 часа и ще е в България в 9.00часа. В сряда, петък и неделя ще са курсовете от Пловдив до индустриалния град в южната ни съседка пак в същите часове.
Интересът към директната жп връзка е огромен, като турската индустрия гледа все повече към услугите на пловдивската компания. Резултатите не закъсняха и редица пловдивски превозвачи вдигнаха оборотите си след пускането на първата директната жп връзка между Пловдив и Черкезкьой.
По този начин турски тирове, които са предназначени за Западна Европа, въобще не излизат през границата. Компаниите слагат контейнерите на влака, а товарите след курсовете към Европа се поемат от българските превозвачи.
Общо шестте пълни курса вадят над 200 тира с 8400 тона товар от пътищата само за една седмица.
От пловдивската компания подготвят още два маршрута, които ще минават през Интермодалния терминал. Единият е Пловдив – Бургас, което значително ще ограничи движението на тирове по автомагистрала „Тракия”. Другият е до австрийския град Велс, като целта там ще е да се изпълняват до 6 курса седмично. Това означава, че ще намалее трафикът на тирове към северозападните ни гранични пунктове. От друга страна стокообменът между България и страните от Централна Европа може да нарасне значително.
От пловдивската компания вече смятат да форсират разширяването на терминала, като се изградят още няколко коловоза на гарата. Очаква се само тази година да се преизпълни инвестицията, заложена в концесионния договор за първите четири години.
Курсовете минимум, които трябва да минат през терминала, също ще се преизпълняват само с влаковите композиции до Турция. В концесионния договор е записано, че месечно трябва да се реализира 12 999 TEU натоварване, което се равнява на 120 ремаркета. Това на практика е досегашното натоварване само на седмица на влаковете до Черкезкьой.
„Чрез интермодалния терминал ще можем все повече да разтоварим пътищата от тежкотоварните камиони. Целта ни е повече курсове да се пренасочат към жп транспорта. Освен по-малко трафик по пътищата, това означава по-малко амортизация на инфраструктурата, както и по-малко замърсяване на въздуха и околната среда”, заяви Илиян Филипов от Съюза на превозвачите в България.
Влаковата композиция, която оперира на интермодалния терминал е най-новата купена у нас. Машината е произведена от германския концерн "Сименс" и обслужва товарите на компанията "ПИМК Рейл". Името на локомотива е "Калина". Той се задвижва с електричество и развива скорост до 100 км/ч. Композицията разполага с всичките системи и критерии за безопасност.