Очаква се в началото на лятото да бъде постигната договореност между правителствата на България и САЩ за доставката на бойните самолети F-16 Block 70. Ако бъде постигната такава, новите машини могат да пристигнат у нас в рамките на 2023 година.
Това каза в Пловдив представителят на компанията-производител "Локхийд Мартин" - Джeймс Робинсън, който е директор на отдел "Международно бизнес развитие на F-16". В момента страната ни води преговори за доставката на 8 изтребителя F-16 Block 70.
Робинсън беше категоричен, че решението за оборудването на българските ВВС с новите летателни апарати, както и тяхната цена зависи само и единствено от решението на правителствата на България и САЩ.
Американската компания "Локхийд Мартин" представи най-модерния в историята на военната авиация самолет F-16 Block 70. Машината е наследник на F-16, който е най-успешният боен самолет в световната история.
Към днешна дата повече от 3000 летателни апарата се използват успешно в различни бойни операции. Компанията-производител "Локхийд Мартин" има повече от 400 клиента, които се интересуват от ъпгрейд на машините си с последната разработка F-16 Block 70.
Технологията за разработването на F-16 се използва и за производството на бойните самолети F-22 и F-35. До момента от тези модели са произведени над 4600 самолета за 28 страни. Паралелно с това компанията е модернизирала над 1000 други самолета, чиито компоненти са съвместими с тези на F-16. Машината има зад гърба си над 400 000 излитания при различни битки или въздушни боеве.
Голямата иновация на "Локхийд Мартин" е бойният самолет F-16 Block 70, с който България може да оборудва базата на Военновъздушните сили. Това ще бъде най-добрият едномоторен самолет досега, похвалиха се от компанията-производител. Той е с по-добри показатели за товароносимост, бързо ускорение и по-дълъг живот.
Машината е плод на наследство на всички най-добри технически характеристики до момента. Бойният самолет е със значително по-добра авионика, системи за насочване и обезопасеност. Радарът е разработен така, че да прави по-добро локиране на врага от по-далечно разстояние. Подобрени са и възможностите за едновременно следене на много мишени и цели, което дава възможност за по-правилна преценка за това, какво оръжие за поразяване да бъде използвано.
Моделите, с които хипотетично ще бъде попълнен състава на ВВС у нас ще даде възможност на българските пилоти да следят цели и мишени, както през деня, така и през нощта. Пилотската кабина на F-16 Block 70 ще бъде добре устроена, удобна за използване и изключително ергономична.
Уникалното при този модел ще бъде системата за превенция със земята. Това е опция, която позволява на летателният апарат да се изстреля във въздуха, в случаи, когато пилотът губи за момент съзнание. Системата отчита, че върху самолета няма човешко управление и то автоматично се поема от самата машина. Към нея работи специален софтуер – радарна система, която установява близостта със земята и дали самолетът се управлява от пилота. Засега не е ясно точно при каква критична височина ще заработва тази автоматичната система за удар със земята, тъй като ще зависи с каква скорост се движи самолетът и какъв е неговият летателен ъгъл. Ако възникне инцидент машината се оттласква във въздуха и върви по права линия до момента, в който пилотът се възстанови. До този момент системата за превенция е спасила живота на 8 летци.
Предимствата на F-16 Block 70 са, че с едно зареждане на гориво изтребителят може да направи много голям пробег. Машината ще може да реализира 12 000 летателни часа и над 8000 часа сервизен живот.
За България бойният самолет ще бъде произведен в завод в Южна Каролина. В момента текат последните фази по изграждането на техническите бази. През лятото се очаква да започне производството на голям брой самолети, поръчани от Бахрейн.
Към този момент коментираните параметри за 8 изтребителя F-16 Block 70. В цената ще бъдат включени оръжейните системи въздух-въздух и въздух-земя, подготовката на персонала и механиците, както и цялата инфраструктура за използването на самолетите. Идеята е цялостните ремонти, както и междинните ремонти на двигателите да се извършват тук в България, сподели Джеймс Робинсън.
Като времетраене подготовката на българските пилоти за управление на новите изтребители ще зависи от тяхната квалификация и опит.
Например, летците от авиобзата в Граф Игнатиево, които имат натрупан опит ще им бъде необходимо от 9 до 12 месеца обучение. В него пилотите ще се учат как да управляват летателните апарати, както и да подготвят и обучават други пилоти.