Лесно е да вземеш четката и кардинално да решиш проблема с грозните, тънещите в мизерия и разруха, подлези в Пловдив. А това че част от тях са музей на изкуството... е вън от внимание. Така преди години, поруган от графитаджии със спрейове, вдъхновени от "креативен" вандализъм, един от подлезите на бул. "България" в Пловдив е бил приведен в санитарно бледожълт цвят.
Подробността, която убегнала при вземането на решение за боядисване и изпълнението му е, че под стрийт "изкуството" стои културен шедьовър на художника Енчо Пиронков. Така живописно-керамичното пано на великия маестро, който дари на Пловдив картините си и те сега красят една от къщите в Стария град, остава покрито под няколко пласта фасаген.
Никой не си спомня, никой не се интересува, до преди два дни, когато скулпторър Иван Тотев сигнализира за заличаването, а дъщерята на художника - композиторът и текстописец Вида Пиронкова отправи яростен коментар и апел:
"Стана ми лошо. Помагайте. Алармирам всички свои роднини и приятели! Моля ви, наистина помогнете да поправим този вандализъм, друго не знам какво да кажа".
В резултат на публичния натиск, служители на "Чистота" бяха инструктирани да започнат почистване на боята. Все още свалянето на фасагена е в начална фаза, но се виждат фрагменти от паното на художника.
Междувременно Вида Пиронкова изказа благодарности към скултура, заел се с казуса:
"Искам да благодаря на скулптора Иван Тотев от Пловдив, че ни алармира за вандалското действие - замазването на живописна творба от 70те години на миналия век, изработена върху глинени плочки, представляващи мозайка - глазирана, на художника Енчо Пиронков, почетен гражданин на град Пловдив. Произведението на изкуството е паметник на културата, собственост на град Пловдив и Закона го защитава от всякакъв вид набези".
Как се стигна до тук и какво трябва да бъде направено, вижте във ВИДЕОТО:
Реставратори от Археологическия музей да почистят паното на художника Енчо Пиронков в подлеза на бул. „България“ и то да бъде демонтирано. Това е предложила на кмета Иван Тотев Снежана Фурнаджиева, председател на Дружеството на пловдивските художници.
Въпреки че става дума за глазирана керамика, има опасност на места да поддаде, затова е необходима намесата на специалисти, уточни Фурнаджиева.
Успоредно с почистването на паното се водят разговори то да бъде демонтирано и поставено на друго място.
Говорихме с кмета паното да бъде почистено, реставрирано и демонтирано. За тази цел обаче Енчо Пиронков трябва да даде своето разрешение. При жив автор не можем сами да взимаме такива решения, каза Снежана Фурнаджиева пред PlovdivTime.
Тя е разговаряла с дъщерята на маестрото Вида Пиронкова, за да й обясни, че подлезът, където е творбата, е неохраняем, използва се рядко и винаги ще съществува риск да бъде увредена от вандали.
От Дружеството на пловдивските художници ще отправят запитване към районната администрация и за друга творба на маестро Енчо Пиронков – Кончето. Мозайката се намира в съседен подлез и също е изложена на риск от унищожение.
Междувременно се оказа, че произведение на изкустрово на Енчо Пиронков можете да видите в съседния подлез. Става дума за мозайка, която също има нужда от реставрация, но със сигурност е в пъти по-добро състояние и най-малко не е замазана.
Кметът Иван Тотев е съгласен, че най-сигурният начин да бъдат спасени двете творби е да бъдат демонтирани и експонирани в представителни сгради, където могат да бъдат видени. Тя обаче уточни, че като всяка монументална творба, и тези на маестро Пиронков са създадени в съзвучие с архитектурната среда на двата подлеза. Затова има вероятност художникът да не одори подобна инициатива.
Случката с паното в подлеза на бул. „България“ накара обществеността да реагира и се оказа, че има и други произведения на изкуството в градска среда, които са пред унищожение.
Подобен пример е и поруганото сграфито на ул. „Рожен“, което по думите на Петър Пиронков, син на Енчо Пиронков, е дело на Георги Божилов-Слона през 60-те години.