Знаете ли ,че билетът на автобусната линия Пловдив – София, изпълнявана от „Витоша експрес”, струва 6,86 лева?  Оказва се, че въпреки ниската цена на талона за пътуване е невъзможно да се придвижите до столицата за тази стойност чрез автобусната линия. Причината – трябва да плащате различни такси, които надуват билетът до 14 лева, колкото е нормалната пазарна цена на пътуването.

Наши читатели ни сигнализираха, че билетите, издавани от „Витоша експрес”  имат странна структура. В него е записано, че билетът за пътуване е 6,86 лева, а остатъкът от сумата са различни „такси”, които са начислявани от превозвача.

Странната структура на билетите всъщност имат своето съвсем логично  обяснение. Дадената цена от превозвача за билета от 6,86 лева му е осигурило победата в обществената поръчка за една от най-желаните междуградски линии.

 Обществената поръчка е пусната от Столична община през 2016 година за 68 междуградски линии от София до областните градове. При отварянето на офертите най-желаната линия е била тази до Пловдив и морските курорти, като конкуренцията е била най-жестока. Основен критерий по избор на изпълнител е най-ниска цена. Така от „Витоша експрес” са си гарантирали линията до 2025 година.

Въпреки дъмпинговите цени от Столична община са разписали договора и вече две години от „Витоша експрес” извозват пътници по съответния метод. В споразумението между двете страни ясно е записано, че фирмата може да вдига цените единствено според индекса на инфлация, който се определя всяка година от БНБ. Тук става въпрос за няколко стотинки разлика в цените.

Какви са услугите, за които плащаме по 7,14 лева?

В списъка са предварителна резервация, неограничен багаж, храни и напитки, безплатна презаверка на билет, избор на място, онлайн билети и съдействие при пътуване на дете без придружител.

Наш репортер се свърза със Столична община, за да вземем позиция по казуса. Експертът, който отговаря за това звено в администрацията Теодор Христов, ни обясни, че са наясно с проблема.  В общината вече са започнали проверка по случая, като е направена среща с фирмата превозвач.

„Безспорно е, че имаме констатирано нарушение. Не е изключено да се прекрати договора с фирмата превозвач. В закона е записано, че услугите, които предлага допълнително превозвача, не могат да бъдат задължителни. В този смисъл самите пътници трябва да се пожелали услугата, а не да им се начислява автоматично и задължително”,каза Христов.

През целия ден телефоните на „Витоша експрес”, включително и тези на касите, не отговаряха.

„Витоша експрес”  бе една от най-активните в протестите срещу законопроекта за създаване на Българска автомобилна камара.  Големите браншови организации, които са зад въпросната камара, смятат, че ако тя бъде създадена, подобни нарушения и манипулации ще бъдат парирани и няма да се допускат.

Очаквайте продължение!