След месец изтича оптимистичният срок, определен от Община Пловдив, за преминаване на едносменен режим в държавни и общински училища. Планът бе част от Стратегия за развитие на образованието 2017-2022 г. и за този период трябваше да се създадат условия целодневната организация на учебния ден да се осъществява преди обяд. Процесът се подкрепя от МОН, а в него поетапно трябва да се включат всички училища в страната.

Когато преди 5 години стартира кампанията за елиминиране на втората смяна в Пловдив, в града са функционирали 25 училища – общински и държавни, които са обучавали на двусменен режим. Причината за това бе ограниченото пространство на сградите или неравномерното разпределение на учениците, които се обучават в тях.

Какво се случи за тези пет години?

Проверка на медията ни сочи, че за въпросния период целта е изпълнени на 30%, от едва 7 училища. Остават още 5 държавни и 13 общински, при които децата продължават да се въртят между първа и втора смяна.

Оказва се, заповед на Министерство на здравеопазването от началото на тази учебна година е дала отражение при реализацията на плана. В нея е било посочено, че във връзка с COVID кризата се препоръчва осъществяването на обучение на две смени, за да се избегне струпване на ученици.

Въпреки това обаче МОН отчита сериозно забавяне в изпълнението на целите в цялата страна – най-вече София, Варна и Пловдив. Затова и удължи срока от 2022г. на 2026г.

Питаме се обаче ще стигнат ли тези 4 години бонус на останалите 18 училища в Пловдив да преминат в едносменен режим?

Преди всичко трябва да се отбележи, че за да се постигне целта Общината работи в сътрудничество с Регионално управление на образованието и отделните училищни ръководства. Последните следва да изготвят индивидуални планове, разпределени в два основни компонента – регулиране на план-приема и актуализация на сградния фонд.

Такива дейности се правят и в двете посоки и постепенно през годините броя на учениците  на едносменен режим се увеличава. В момента 42 500 са децата, които се обучават в държавните училища в Пловдив, а малко над 16 000 са на двусменен режим“, заяви в коментар за медията ни Стефан Стоянов.

Зам.-кметът по образование сподели, че процесът е изключително индивидуален и не предполага налагането на твърда общовалидна политика. Въпреки това се върви към преструктуриране на сградния фонд. По негово мнение е оптимално това да става чрез отстъпване на вече съществуващо пространство.

Има малко повече средни училища, отколкото ни е нужно. Има такива, които функционират на критичния минимум. Това пространство може да бъде рационализирано. Спокойно онези, които с мъка приемат по една-две паралелки след седми клас, поетапно да стават основни училища. Това ще осигури повече места от 1-7 клас, а децата в по-горните класове ще се събират в една сграда“, заяви Стоянов.

Според него, когато се регулира план-приемът, следва да се вземе предвид и тенденциозното увеличение при броя ученици. „Градът нараства, сигурни сме, че следващите години децата ще бъдат повече. В момента няма големи разлики при годишния прием, но следейки тенденциите, се вижда, че постепенно се покачва бройката им. Още повече, в началните училища идват много деца от областта. По-популярните гимназии пък приемат деца от цяла южна България“, заяви той.

Стефан Стоянов обаче призна, че в това направление срещат проблем - изкушени от по-големите бюджети някои директори не бързат в орязването на приема.

Че пред системата стоят множество предизвикателства потвърди и Анета Кацарска - главен инспектор в Отдел „Образование“ към Община Пловдив. По нейни наблюдения най-големите се изразяват в споделянето на общ сграден фонд, но в тази насока се правят постъпления. Участва се и се кандидатства в проекти, които да подсигурят актуализация на материалната база на училища.

Тя даде за пример сградите, в които се помещават две училища – Езикова гимназия-Пловдив, Математическата и Френската гимназии. „Пред тях има само една алтернатива – увеличаване на капацитета на сградите, така че да се поеме пълния брой на обучаващи се в институцията. Преди да се случи това, няма как да говорим за промяна в режима на учене“, допълни експертът. И подчерта, че преди всичко става дума и за реализиране на инфраструктурни проекти, които не се осъществяват единствено под егидата на МОН и отдел „Образование“.

По отношение на регулиране на план-прием Кацарска подчерта, че все още има училища, които трябва да направят корекции в приема, за да премират към едносменен режим. На въпрос коректно ли се проследява „заигравката“ с броя на ученици, който се отразява при бюджетирането, тя заяви „единствено не можем да контролираме приема в 5 клас. Но всяка година училищата подават бройките си към РУО, които се съгласуват с нас. Тъй че процесът се следи. Аритметиката далеч не е толкова проста. Имаме диалог с директорите и темата се обсъжда“.

Обръщаме внимание и на друг казус – този с извозването на учениците. Проблем с това има дори сега, когато до голяма степен пътникопотокът е разпределен на две. Така изпълнилата всички необходими цели Езикова гимназия – Пловдив не може да премине на едносменен режим заради транспортните неуредици в града. Питаме се какво става, когато всички ученици в Пловдив и областта трябва да се превозват в един и същи интервал от време - рано сутрин и по обяд?

Кацарска призна, че този проблем е налице и на него следва да се обърне достатъчно сериозно внимание. Но посочи, че въпросът с транспорта е в компетенциите на други общински структури, които следва да проучат и организират оптимално линиите на градския транспорт в града.

Форсират пускането на „Екобус” заради хаос с транспорта около езиковите гимназии и ПУМасово фирми пропускат спирката на гимназиите, ОКТ не спира да глобява, но ефект няма

Главният инспектор по образование заяви, че има още училища, които са готови да преминат на обучение преди обед, но процедурата се е забавила заради форсмажорни обстоятелства. Въпросът не е да се случи на всяка цена и бързо, а да се случи по най-благоприятния начин за всички. Трудно е, затова и отделните училища разполагат с възможността сами да изготвят плановете си за преминаване в едносменен режим. Има много още работа да се върши, затова е предстои актуализация на плана за преминаване на едносменен режим. Казусът ще обхване и стратегията в следващият и четиригодишен период“, заключи Кацарска.  

 

Кой как учи?

За тези пет години на едносменен са преминали едва 7 от тези училища - СУ „Любен Каравелов“, ОУ „Алеко Константинов“, НУ „Петко Р. Славейков“, ОУ „Димчо Дебелянов“, ОУ „Пенчо Славейков“, ОУ „Райна Княгиня“ и Професионална гимназия по туризъм „Асен Златаров“.

Останали на двусменен: Професионална гимназия по електротехника и електроника, Национална търговска гимназия, Професионалната гимназия по облекла, ПГ по битова техника, ПГАСГ "арх. Камен Петков" , ОУ „Виктория и Киркор Тютюнджиян“, ОУ„Душо Хаджидеков“ ,  ОУ „Княз Александър“, СУ "Св. св. Кирил и Методий", СУ „Паисий Хилендарски“, СУ „Найден Геров“, ОУ „Драган Манчов“, СУ "Пейо Крачолов Яворов", Езикова гимназия-Пловдив, Френска езикова гимназия „Антоан дьо Сент–Екзюпери“, СУ "Св. Климент Охридски", ОУ "Яне Сандански", НУ „Кирил Нектариев“.