Десетки души днес не успяха да се придвижат между София и Пловдив, тъй като автобусите на „Витоша Експрес” от днешна дата нямат право да превозват пътници.  Тази сутрин са изпълнени само първите два курса от София към Пловдив, третият курс е бил спрян от автомобилна инспекция. 

Причината, че е прекратен договорът между Софийска община и фирмата. Десетки пътници са чакали на автогара „Юг” и не са успели да тръгнат. Хората, които предварително са си купили билети са си получили парите обратно. Те са били препращани към БДЖ или комбиниран превоз. Пет жени, които с  часове са чакали на автогарата се принудиха да хванат такси за столицата, видя репортер на TrafficNews.bg.

Договорът на "Витоша Експрес" бе прекратен след разслеване на TrafficNews.bg. Преди два месеца бе публикуван материал, от който стана ясно, че фирмата е спечелила договор за линията , обявявайки "невъзможната" цена от 6,86 лева., но всъщност билетът  до София е два пъти по-скъп заради начислени такси.  

Защо плащаме по 14 лева за автобуса Пловдив – София при цена на билета под 7 лева?„Витоша експрес” грабна обществена поръчка с двойно по-ниска цена, но си начислява различни „такси”

Странната структура на билетите всъщност имат своето съвсем логично  обяснение. Дадената цена от превозвача за билета от 6,86 лева му е осигурило победата в обществената поръчка за една от най-желаните междуградски линии.

 Обществената поръчка е пусната от Столична община през 2016 година за 68 междуградски линии от София до областните градове. При отварянето на офертите най-желаната линия е била тази до Пловдив и морските курорти, като конкуренцията е била най-жестока. Основен критерий по избор на изпълнител е най-ниска цена. Така от „Витоша експрес” са си гарантирали линията до 2025 година.

Въпреки дъмпинговите цени от Столична община са разписали договора и вече две години от „Витоша експрес” извозват пътници по съответния метод. В споразумението между двете страни ясно е записано, че фирмата може да вдига цените единствено според индекса на инфлация, който се определя всяка година от БНБ. Тук става въпрос за няколко стотинки разлика в цените.

Какви са услугите, за които плащаме по 7,14 лева?

В списъка са предварителна резервация, неограничен багаж, храни и напитки, безплатна презаверка на билет, избор на място, онлайн билети и съдействие при пътуване на дете без придружител.

Наш репортер се свърза със Столична община, за да вземем позиция по казуса. Експертът, който отговаря за това звено в администрацията Теодор Христов, ни обясни, че са наясно с проблема.  В общината вече са започнали проверка по случая, като е направена среща с фирмата превозвач.

„Безспорно е, че имаме констатирано нарушение. Не е изключено да се прекрати договора с фирмата превозвач. В закона е записано, че услугите, които предлага допълнително превозвача, не могат да бъдат задължителни. В този смисъл самите пътници трябва да се пожелали услугата, а не да им се начислява автоматично и задължително”,каза  тогава Христов. Два месеца по-късно резултатът е налице.