Какво е основният булевард за един град? Мястото с най-интензивно движение, с най-натоварен трафик? И поради това мястото с най-големите тапи и най-тегавото шофиране? Мястото, което се почиства с предимство през зимата, но и мястото, на което по правило пътните блокади са най-чести?
Вероятно – всичко това. Но и още нещо, достатъчно важно. Основният булевард на един град е лицето му, той определя облика му. Всъщност градът и основният му булевард са неразделно свързани и ако градът с цялата си архитектура носи духа на времето, то главният му булевард трябва да е една крачка напред - да гледа смело в бъдещето...
За историческия, културния и туристическия Пловдив булевардът с дългото име, което постоянно някой бърка и което през годините се сменяше нееднократно – „Цар Борис III Обединител“, е този, който минава през сърцето на града. Доскоро си минаваше кротко, без да го разкъсва и съответно без да причинява запушване на някой от „коронарните съдове“, водещо от своя страна до нарушено кръвоснабдяване и сърдечно страдание. Разбирайте – до тежки емоционални страдания на пловдивските шофьори.
Е, от 17 октомври това вече не е така – едната от коронарните артерии на сърцето - западното платно на бул. "Цар Борис III Обединител" в участъка от ул. "Патриарх Евтимий“ до ул. "Света Петка“, беше затворено за движение и оттогава движението се извършва двупосочно в източното платно.
Една справка в историческите архиви показва, че последната пълна реконструкция на бул. „Цар Борис III Обединител“ в Пловдив е била през 1983 г. Строителството в отсечката от булевард „Христо Ботев“ до Тунела с две ленти за движение във всяка посока и разделителна ивица между тях, както и на изграждане на серия от подлези – до ректората на Пловдивския университет, до хотел Тримонциум, до Централната пощата и до Понеделник пазара, започва на 30 октомври 1982 г. и булевардът е пуснат в движение на 3 декември 1983 г.
Всичко това се случва за 1 година и 1 месец. Преди 35 години.
Сега, в 21-ви век, с напредналите технологии в строителството, с умните тухли и умния бетон, със слънчевата боя и принтираните пътища, с диамантените нанонишки и бамбуковите градове… за 30 метра от основния булевард на Пловдив, и то само в едното платно, на строителите им трябват 2 месеца и половина. E, разбира се, за това повлия и ремонтът на подлеза на "Гладстон", който бе отворен от булеварда, за да се извършат дейностите по хидроизолация и укрепване на съоръжението. Но...
Преди 35 години бяха изградени няколко подлеза, а междувременно при разширяване на булеварда на площ общо над 1000 кв. м и на дълбочина от 3,5 -4,5 м се появяват археологически находки. Заради тях ремонтните работи са прекратявани, а булевардните разширявания са препроектирани. Най-важните открития са около подлезите„Тримонциум” и „Археологически“. Най-сложно място по цялата отсечка е пресичането на булеварда с булевард „Княгиня Мария-Луиза“. Взето е решение пресичането да стане на две нива с транспортен подлез, с което автомобилният поток изток-запад да минава под булеварда.
Сега очакванията са, че отсечицата ще бъде завършена до Коледа. За да бъде затворен отново булевардът за около 3 седмици заради мегасцената за Европейска столица на културата. Добре че поне няма да бъде затворен целият булевард, а както се оказа, само участъкът между спирката на подлез Археологически до Патологична бременност... Но това е друга тема…
Направихме си един експеримент. Написахме в Гугъл търсачката „основен булевард” и… познайте! Първите 5 статии, които излизат, са за Пловдив (а ние не сме споменавали никакъв град!) и неизменните думички, които стоят до „основен булевард”, са „ремонт”, „задръстване” и „пътна блокада“.
Изводите си направете сами. А до Коледа останаха някакви си 9 дни - дано поне този срок бъде спазен.
Снимки: pinterest.com, google.bg, trafficNews.bg