Европейската Комисия одобри финансирането на проекта за модернизация на жп линията Елин Пелин – Костенец в размер на 451 млн. евро, съобщиха от пресцентъра на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. С отпуснатите средства ще бъдат модернизирани над 51 км железопътни линии и 5 жп гари, попадащи в обхвата на трасето. Предвижда се още да бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт, автомобилното движение и пътниците.
Това е най-мащабният железопътен проект в ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ тъй като трасето преминава през сложен планински терен. За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият, от които е 6 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км.
Другият проект, който държавата е подала за финансиране е жп възел Пловдив. В него е включен, както пробивът под Централна гара, така и премахването на прелезите по булевард „Копривщица”.
Реалното изпълнение на проекта на НКЖИ за жп възел Пловдив може да започне през 2019 година. Поне година ще бъде необходима за изработването на техническия проект на заданието, тъй като в момента има детайлен идеен проект. Имотите за отчуждаване също са малко и те са преди всичко в улична регулация, така че не би трябвало да има пречки и при тях. Така до края на 2018 година може да се пристъпи към избор на изпълнител, а през 2019 година да започне мащабният проект. По предварителни оценки поне 2 години ще са необходими за осъществяването на жп възела, така че през 2021 година може да видим Пловдив без прелези и с директна пътна връзка между бул. „Васил Априлов” с „Македония” и „Димитър Талев”.
Бетонният мост трябва да се премахне, тъй като той не отговаря на изискванията за преминаване на скоростни влакове. Това е и причината за изграждането на пробива под Централна гара. Идеята е още преди колелото на Гарата да започне влизането в подлеза, който след това да излиза в район „Южен” и двата булеварда „Македония” и „Димитър Талев”. Самите връзки към булевардите трябва да бъдат изградени от Община Пловдив, като по много предварителни данни те ще струват около 15 милиона лева.
Има обаче проблем в сега съществуващия идеен проект – в него не е предвидена връзка между булевард „Васил Априлов” и „Христо Ботев”, затова от НКЖИ трябва да предложат решение, за да има директна връзка между двата невралгични булеварда.
По-мащабната част от проекта е за премахването на прелезите на бул. „Копривщица”, като на тяхно място ще бъде направена естакада. Идейният проект е разработен с изграждане на долно строене за двойна линия и горно строене за еднопътна линия. В района на стадион Пловдив е предвидено изграждане на нова жп спирка.
Нови съоръжения - мостове, надлези (пътни и пешеходни):
-Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"
- Изграждане на двупътен жп мост над река "Марица"
- Изграждане на 2 пешеходни подлеза
- Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"
Шумозаглушителни огради
В проекта е заложено изграждането на шумозаглушителни огради по протежение на естакадата и в зоните с жилищно застрояване, а в индустриалните зони са предвидени предпазни огради.
Допълнително се предвижда и използването на материали за горното строене на железния път, намаляващи максимално нивата на шум и вибрации при движение на подвижен състав.