
Предложението за безплатен градски транспорт в Пловдив безспорно се превърна в една от най-обсъжданите теми в последните няколко дни. Писмо с искане за разглеждане на въвеждането на безплатна услуга по превозване на граждани бе входирано в Общински съвет Пловдив, а инициатори са сдружението "Бизнесът за Пловдив".
Репортер на TrafficNews.bg се допита до общински представители в местния парламент, за да коментират така отправеното предложение. Мненията им могат да се обобщят с една дума - скептицизъм. Едни нарекоха предложението "популизъм", други го определиха като "екстравагантно", но никой не скри, че то е напълно нереалистично в пловдивски контекст.
Обикновено безплатният градски транспорт се схваща като мярка за борба с мръсния въздух, насърчаваща гражданите да оставят колите си и да се качат на автобуса, трамвая и т.н. В световен план Естония се счита за един от безспорните основоположници на въвеждане на идеята, след като я приложи в Талин в резултат на обществено допитване. Всеки със статут "постоянно живеещ" в столицата има право да пътува безплатно срещу зелена карта на стойност 2 евро. Останалите посетители обаче - естонци от други градове или чужденци заплащат билет.
Няма българска община, която до момента да е прилагала подобен род транспортна услуга. Но има една, която представи такъв проект и прави сериозна заявка до два месеца да го реализира. Повече за концепцията за безплатния градски транспорт в Община Стамболийски и за това реалистично ли е да бъде приложена в Пловдив, научихме от кмета Георги Мараджиев.
- Г-н Мараджиев, „Бизнесът на Пловдив“ входира предложение в Общински съвет Пловдив за безплатен градски транспорт. Единствената община, която е напът да реализира такъв проект е управляваната от Вас община Стамболийски. Какво е Вашето мнение за прехвърлянето на този модел на територията на Пловдив?
- Идеята, която предложих и която ще бъде факт за Коледа в Община Стамболийски, е приложима в малки общини. Това означава общини, които имат административен център и села, които са на не повече от 1-2 километра от него. Смятам, че идеята за безплатен транспорт в голяма община, каквато е Пловдив, каквито са София, Бургас и Варна, е чист популизъм.
Не знам точно каква е концепцията на "Бизнесът за Пловдив", но след като има приватизационна сделка, от която следва, че няма нито един общински автобус в града, според мен ролята на общината не е да извършва транспорт за гражданите, а да упражнява контрол.
- Факт е, че липсата на общински транспорт в Пловдив е сериозна пречка. Какво обаче дава картбланш за реализация на идеята за безплатен транспорт в малки общини, но не и в големи?
- За малки общини като Кричим, Перущица и Стамболийски е идеален вариант, като това се базира на факта, че жителите са по малко и необходимите автобуси и курсове са далеч по-малко, като това прави сделката икономически издържана и рентабилна. В момента сумата, която Общината плаща за тази услуга на частни транспортни фирми, е в порядъка на 8-10 хиляди лева на месец. Следователно излиза, че ако ние закупим два автобуса, колкото обикалят по договор и към момента, на стойност 215 хиляди лева с ДДС, то ние ще изплатим едното превозно средство за около година и остатъкът ще бъде в полза на общинския бюджет, като в това число включвам и заплатите на шофьорите и парите за поддръжка. Тоест при нас след втората година, разходите ще са напълно възвърнати и ще имаме два автобуса, които ще можем да ползваме за всякакви социални и културни цели. Подчертавам, че на нас ни трябват 2 или 3 автобуса. Колко са автобусите в Община Пловдив? Огромно количество – което сочи, че никой не може да си позволи нито закупуването им, нито поддръжката им. Освен броят на превозните средства, пробегът също е много важен, тъй като е пряко обвързан с разходите за гориво – ние имаме около 3-4 хиляди километра на месец. Колко километра изминават рейсовете в Пловдив? Можем ли да преценим икономическия ефект от това община Пловдив отново да закупува автобуси, след като вече е минала приватизационна сделка, тоест да се занимава с несвойствени дейности?
- В този смисъл искате да кажете, че Вашата методология за безплатен градски транспорт е неприложима, когато в уравнението има намесени изцяло частни транспортни услуги?
- Да, точно така. Всеки ден съм в Пловдив и ми се струва, че дори 15 милиона годишно се нереалистичен финансов параметър. Това предложение ми се струва все едно община Пловдив да си направи собствен завод за производство на полиетилен, защото Общината дава еди-колко си хиляди лева за чували за събиране на сметта. Няма икономическа логика и обосновка. В този смисъл смятам, че ако някой „краде“ идеята и се опитва по някакъв начин да я лансира в Пловдив, това или значи популизъм в чист вид, или опит на гърба на други хора да се вкарат идеи в община Пловдив с цел да се извлекат политически дивидент. С други думи по тяхна измислена система, отправящите предложението да спечелят доверието на хората във връзка с предстоящите избори.
- Как се зароди Вашата идея и кога очаквате да се реализира?
- Знаете, че идвам от бизнеса и съм постигнал американската си мечта в рамките на България. Заемайки поста на кмет, аз разглеждам всичко през призмата на разходи и приходи. В елката си нямам знаците „минус“ и „деление“, а само „плюс“ и „по“. Така че идеята се роди на база калкулации. Обществената поръчка за закупуване на автобусите в община Стамболийски е на финал. След отварянето на офертите, предполагам, че ще сключим договор с доставчик до няколко дни. При нас нещата са на финална фаза. Надявам се най-късно в началото на 2019 безплатният транспорт да бъде факт. Щастлив съм, че за проекта сме номинирани в един от най-престижните конкурси „Иновация в политиката“, предложени сме в категория „Качество на живот“. На 15 пътувам за Виена за церемонията и ще бъда щастлив и горд, ако с тази идея община Стамболийски спечели конкурса. Но тук е моментът да отбележа - нека когато инициираме идеи, те да не бъдат популистки, а да бъдат идеи, които наистина могат да се реализират, съобразени с територията на общината – с разстоянията, с естеството на населените места, да обуславяме идеи на база прецизни разчети и анализи.
Още от категорията

Край на водния режим в Пловдивско! Секторът си отдъхна след лято 2024, което "изпи" водата ни

Земетресение от 5,1 край бреговете на Азербайджан

Акценти

Ватиканът обяви кога ще бъде погребан папа Франциск







Почина телевизионната водеща Диляна Грозданова
