Предложението за безплатен градски транспорт в Пловдив безспорно се превърна в една от най-обсъжданите теми в последните няколко дни. Писмо с искане за разглеждане на въвеждането на безплатна услуга по превозване на граждани бе входирано в Общински съвет Пловдив, а инициатори са сдружението "Бизнесът за Пловдив".
Репортер на TrafficNews.bg се допита до общински представители в местния парламент, за да коментират така отправеното предложение. Мненията им могат да се обобщят с една дума - скептицизъм. Едни нарекоха предложението "популизъм", други го определиха като "екстравагантно", но никой не скри, че то е напълно нереалистично в пловдивски контекст.
Обикновено безплатният градски транспорт се схваща като мярка за борба с мръсния въздух, насърчаваща гражданите да оставят колите си и да се качат на автобуса, трамвая и т.н. В световен план Естония се счита за един от безспорните основоположници на въвеждане на идеята, след като я приложи в Талин в резултат на обществено допитване. Всеки със статут "постоянно живеещ" в столицата има право да пътува безплатно срещу зелена карта на стойност 2 евро. Останалите посетители обаче - естонци от други градове или чужденци заплащат билет.
Няма българска община, която до момента да е прилагала подобен род транспортна услуга. Но има една, която представи такъв проект и прави сериозна заявка до два месеца да го реализира. Повече за концепцията за безплатния градски транспорт в Община Стамболийски и за това реалистично ли е да бъде приложена в Пловдив, научихме от кмета Георги Мараджиев.
- Г-н Мараджиев, „Бизнесът на Пловдив“ входира предложение в Общински съвет Пловдив за безплатен градски транспорт. Единствената община, която е напът да реализира такъв проект е управляваната от Вас община Стамболийски. Какво е Вашето мнение за прехвърлянето на този модел на територията на Пловдив?
- Идеята, която предложих и която ще бъде факт за Коледа в Община Стамболийски, е приложима в малки общини. Това означава общини, които имат административен център и села, които са на не повече от 1-2 километра от него. Смятам, че идеята за безплатен транспорт в голяма община, каквато е Пловдив, каквито са София, Бургас и Варна, е чист популизъм.
Не знам точно каква е концепцията на "Бизнесът за Пловдив", но след като има приватизационна сделка, от която следва, че няма нито един общински автобус в града, според мен ролята на общината не е да извършва транспорт за гражданите, а да упражнява контрол.
- Факт е, че липсата на общински транспорт в Пловдив е сериозна пречка. Какво обаче дава картбланш за реализация на идеята за безплатен транспорт в малки общини, но не и в големи?
- За малки общини като Кричим, Перущица и Стамболийски е идеален вариант, като това се базира на факта, че жителите са по малко и необходимите автобуси и курсове са далеч по-малко, като това прави сделката икономически издържана и рентабилна. В момента сумата, която Общината плаща за тази услуга на частни транспортни фирми, е в порядъка на 8-10 хиляди лева на месец. Следователно излиза, че ако ние закупим два автобуса, колкото обикалят по договор и към момента, на стойност 215 хиляди лева с ДДС, то ние ще изплатим едното превозно средство за около година и остатъкът ще бъде в полза на общинския бюджет, като в това число включвам и заплатите на шофьорите и парите за поддръжка. Тоест при нас след втората година, разходите ще са напълно възвърнати и ще имаме два автобуса, които ще можем да ползваме за всякакви социални и културни цели. Подчертавам, че на нас ни трябват 2 или 3 автобуса. Колко са автобусите в Община Пловдив? Огромно количество – което сочи, че никой не може да си позволи нито закупуването им, нито поддръжката им. Освен броят на превозните средства, пробегът също е много важен, тъй като е пряко обвързан с разходите за гориво – ние имаме около 3-4 хиляди километра на месец. Колко километра изминават рейсовете в Пловдив? Можем ли да преценим икономическия ефект от това община Пловдив отново да закупува автобуси, след като вече е минала приватизационна сделка, тоест да се занимава с несвойствени дейности?
- В този смисъл искате да кажете, че Вашата методология за безплатен градски транспорт е неприложима, когато в уравнението има намесени изцяло частни транспортни услуги?
- Да, точно така. Всеки ден съм в Пловдив и ми се струва, че дори 15 милиона годишно се нереалистичен финансов параметър. Това предложение ми се струва все едно община Пловдив да си направи собствен завод за производство на полиетилен, защото Общината дава еди-колко си хиляди лева за чували за събиране на сметта. Няма икономическа логика и обосновка. В този смисъл смятам, че ако някой „краде“ идеята и се опитва по някакъв начин да я лансира в Пловдив, това или значи популизъм в чист вид, или опит на гърба на други хора да се вкарат идеи в община Пловдив с цел да се извлекат политически дивидент. С други думи по тяхна измислена система, отправящите предложението да спечелят доверието на хората във връзка с предстоящите избори.
- Как се зароди Вашата идея и кога очаквате да се реализира?
- Знаете, че идвам от бизнеса и съм постигнал американската си мечта в рамките на България. Заемайки поста на кмет, аз разглеждам всичко през призмата на разходи и приходи. В елката си нямам знаците „минус“ и „деление“, а само „плюс“ и „по“. Така че идеята се роди на база калкулации. Обществената поръчка за закупуване на автобусите в община Стамболийски е на финал. След отварянето на офертите, предполагам, че ще сключим договор с доставчик до няколко дни. При нас нещата са на финална фаза. Надявам се най-късно в началото на 2019 безплатният транспорт да бъде факт. Щастлив съм, че за проекта сме номинирани в един от най-престижните конкурси „Иновация в политиката“, предложени сме в категория „Качество на живот“. На 15 пътувам за Виена за церемонията и ще бъда щастлив и горд, ако с тази идея община Стамболийски спечели конкурса. Но тук е моментът да отбележа - нека когато инициираме идеи, те да не бъдат популистки, а да бъдат идеи, които наистина могат да се реализират, съобразени с територията на общината – с разстоянията, с естеството на населените места, да обуславяме идеи на база прецизни разчети и анализи.