Какво би предпочел всеки един шофьор – да върти из редица малки улички, изпълнени с паркирани коли, за да спазва Правилата за движение по пътищата, или да стане нарушител? Пред тази дилема са изправени всеки ден жителите в квартал „Христо Смирненски” в карето между „Хаджи Димитър”, „Лерин”, Царевец” и „Пещерско шосе”.
От няколко години там е въведена нова организация на движението, като редица улици са направени еднопосочни. Мотивът е, че по този начин предвижването по улиците ще бъде много по-лесно, но дали е така? Новата организация затруднява най-много жителите на комплекс „Райски кът” на улица „Атон”. Живеещи в комплекса ни разказаха за редицата абсурдни ситуации, пред които се сблъскват, за да стигнат до домовете си.
„За да спазваме закона стриктно, трябва да се лутаме по 10-15 минути в уличките. Има толкова много недомислици в това движение, че се чудим дали този, който го е правил е стъпвал в квартала”, обяснява нашият читател.
Така, за да стигнат до жилищния комплекс - от бул. „Хаджи Димитър” те трябва да завият надясно по „Лерин”, оттам наляво по „Иван Стефанов Гешев”, надясно по „Атон” и са пред комплекса. Дотук добре, но как могат, след това да си приберат колата в подземния си гараж, чиито вход се намира на улица „Силистра” или да излязат на улица „Лерин”? Тъй като „Атон” е еднопосочна те имат само един вариант - да стигнат до улица „Йордан Гавазов”, понеже следващата пресечка на „Петър Ченков” също е еднопосочна с движение срещу „Атон”. Стигайки до „Йордан Гавазов” обаче те задължително трябва да завият наляво, оттам да обиколят още няколко малки улички и пак да излязат на „Силистра”.
Когато се наложи да се викне пък такси, сметката рязко набъбва още преди да си излязъл от квартала. Шофьорите на такситата, за да се насочат към централната част на града, предпочитат да минават през "Царевец" и оттам по "Пещерско шосе" в посока Центъра. Те избират този маршрут, тъй като улица "Голаш планина", която те връща към "Силистра" и от там към "Лерин", е твърде тясна. По този начин цялото движение се насочва към ул. "Царевец", която е целодневно натоварена.
Лабиринтът за всяка една къща или блок е различен, но винаги си стига до варианта – въртене из уличките или нарушение. Логично, в повече от 90 % от случаите ставаме свидетели на нарушение на правилата за движение. Това си личи и по колите, които са паркирани по улиците. Още по-любопитно е, че има и стари знаци срещу движението, които все още не са премахнати. Тогава въпросът е, кой от двата знака е правилният?
Нашите читатели са категорични, че ако движението по улица "Атон" се обърне тогава ще става нормален кръг по часовниковата стрелка и ще реши доста от проблемите в района.
Кой обаче е измислил този план?
От ОП „Организация и контрол на транспорта” ни обясниха, че въпросното движение е заложено в Генералния план за организация на движението. Той е бил изготвен от консултантите от „Мот Макдлонад” и гласуван от Общинския съвет в Пловдив през 2012 година. От общинското предприятие били само изпълнители, а когато те имат предложения, първо трябвало да мине през ресорния зам.-кмет по транспорт.
ГПОД се разработва за цялата територия на община Пловдив и обхваща всички комуникационно-транспортни площи. С плана се регулират посоките за движение по различните пътни трасета, определя се предимството на кръстовища и това, което е от изключителна значимост за пловдивчани - определят се режимите за престой, паркиране и изпреварване на различни места, както и ограниченията за движение с определена скорост.
Това, което се вижда в документа за транспортната схема на район „Западен", изготвен от международната компания е, че целият район на „Стар Смирненски”, както е известна зоната – уличките трябва да се еднопосочни. Според Генералния план единствените три улици, които трябва да са с двупосочно движение са „Царевец”, „Лерин” и „Генерал Колев”. За щастие, това изискване на документа не е спазено, с изключение на зоната около улица „Атон”. Иначе - щяхме да имаме още повече лабиринти, а и още повече нарушители.
От ОКТ обаче не ни отговориха на въпросите защо изискването на Генералния план е въведено на едно място, а на другите не. Абсурдът е, че старото движение може да стои по другите улици, но те нямат база, на която да променят движението в еднопосочното каре, тъй като е според стратегическия документ.
Действащият Генерален план за движението бе с времеви диапазон 2012-2017 година, а в момента върви изработването на новия. Софийската фирма „Трансконсулт 22” спечели обществената поръчка, която трябва да начертае движението в града и да реши проблемите с трафика. Живеещите в района този път молят, инженерите първо да обиколят жилищните зони и чак след това да чертаят колите откъде да минават.