Търсенето на снимки във Facebook става още по-прецизно. Социалната мрежа вече използва изкуствен интелект, който разпознава обектите в кадрите и може да търси по ключови думи от потребителя, съобщава онлайн изданието TechCrunch.
Досега търсенето на снимки във Facebook разчиташе най-вече на допълнителните тагове, които са добавени като текст към съответния кадър. Новата технология обаче "гледа" в самите снимки и подбира тези, които най-добре отговарят на описанието на потребителя. Описанието на потребителя може да е най-различно. От семплото "гледка от планината" до по-конкретни фрази като "червен автомобил на плажа".
За целта Facebook е използвала собствената си платформа Lumos, която развива изкуствен интелект и т.нар. компютърно зрение. Специалистите на социалната мрежа са обучили алгоритъма да разпознава обектите благодарение на огромния каталог с вече добре описани снимки, с който разполага. Използвани са десетки милиони подобни снимки, които са помогнали на Lumos да се научи да разпознава множество обекти, ситуации и описания.
Lumos работи заедно с традиционната търсачка за снимки на Facebook. Добавени са и допълнителни алгоритми, които да елиминират дублиращите се снимки в резултатите. Системата сверява резултатите от двете търсачки и подбира смесица от тях, които да покаже на потребителя. Всичко това се извършва за няколко милисекунди от натискането на бутона за търсене до изобразяване на резултатите.
Lumos има и други ползи. Той става част от услугата Automatic Alternative Text на Facebook. Чрез нея потребителите с увредено зрение могат използват социалната мрежа като чуват гласово описание на елементите. Lumos вече ще може да описва подробно и самите снимки, пише vesti.bg. Това включва както обръщане на внимание на детайлите, например сцена с прожектори, така и описание какво се случва на самата сцена.
За целта инженерите на Facebook ръчно са описали над 130 000 снимки, като са наблегнали именно на описанието на извършваните действия. Резултатът е, че описанието "сцена с прожектори" вече може да звучи "танцуващи хора на голяма сцена с прожектори". И двете технологии вече са активирани за всички потребители на Facebook.